Korkeakouluopiskelijoiden vapaa-ajalla kokeman tekno-eustressin eri roolit
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Pro gradu tutkielma tarkastelee korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia teknologian synnyttämän positiivisen stressin eli eustressin näkökulmasta. Lukija saa kokonaisvaltaisen kuvan siitä, mitä tekno-eustressi on ja millaiset asiat vaikuttavat hyvään teknologian käyttökokemukseen. Tutkielmassa selvitetään, millaisia rooleja korkeakouluopiskelijoiden kokemalla tekno-eustressillä on vapaa-ajalla. Tarkastelun kohteena ovat siis korkeakouluopiskelijoiden vapaa-ajalla käytetty teknologia sekä eustressi kokemukset teknologiaa käyttäessä.
Tutkielma muodostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksessa keskitytään tekno-eustressin tutkimukseen ja teknologian käyttökokemukseen. Empiirisessä tutkimuksessa puolestaan tarkastellaan korkeakouluopiskelijoiden tekno-eustressi kokemuksia laadullisen teemahaastattelun avulla. Syntyneestä aineistosta koottiin korkeakouluopiskelijoiden käyttämän teknologian luonnetta ja tekno-eustressin kokemusta kuvaavat teemat sekä kehitettiin tekno-eustressin eri rooleja kuvaava malli, jossa eri rooleja ovat distressin välttäminen, eustressin voimistaminen, syvä tekno-eustressi ja jälkihöyryjen hyvä olo. Malli osoitti, että tekno-eustressin rooli voi vaihdella sen mukaan, miten tärkeäksi yksilö kokee tekno-eustressiä synnyttävän toiminnan taustalla olevat motiivit. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tutkimuskenttää syventävissä tutkimuksissa sekä eri rooleihin sopivien teknologioiden kehittämisen tukena.
...
The thesis examines the experiences of higher education students from the perspective of positive stress caused by technology. The reader will get a holistic picture of what techno-eustress is and the issues that contribute to a good experience of using technology. The paper explores the role of techno-eustress as experienced by higher education students in their leisure time. The focus is on the technology used by students in their leisure time and the experiences of eustress when using technology.
The thesis consists of a literature review and an empirical study. The literature review focuses on techno-eustress research and technology use experiences. The empirical study, on the other hand, examines the techno-eustress experi-ences of students through a qualitative thematic interview. From the generated data, themes describing the nature of technology use and the experience of techno-eustress among students were collected and a model of the different roles of techno-eustress was developed. Different roles are avoiding distress, intensifying eustress, deep techno-eustress and feeling good in the aftermath. The model showed that the role of techno-eustress can vary depending on how important the individual perceives the motives behind the techno-eustress-inducing activity to be. The results of the study can be used to further research the techno-eustress field and to support the development of technologies that are suitable for the different roles techno-eustress has.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttöliittymäsuunnittelun mahdollisuudet käyttäjän kokeman teknostressin lieventämisessä
Arovaara, Jenni (2021)Teknostressi on ollut terminä käytössä jo 1980-luvulta lähtien, mutta teknostressin kokeminen on jatkuvasti lisääntynyt yleistyneen teknologian myötä. Teknostressi vaikuttaa ihmisten asenteisiin teknologiaa kohtaan, ja ... -
Korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia urheilukellojen käytöstä sekä omaksumiseen vaikuttavat tekijät ja toimet muutosvastarinnan vähentämiseksi
Mäki, Sanni (2022)Erilaisten hyvinvointiteknologioiden sekä urheilukellojen käyttö on lisääntynyt viimeisinä vuosina merkittävästi. Markkinoille tulee koko ajan lisää parempia ja kalliimpia urheilukelloja, joita ostetaan oman aktiivisuuden ... -
Teknostressin vaikutus korkeakouluopiskelijan hyvinvointiin
Lukka, Aarne (2022)Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään teknostressiä aiheuttavia tekijöitä, ja kuinka teknostressi vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin. Teknostressi uhkaa subjektiivista hyvinvointia, ... -
Mobiiliteknologian aiheuttama teknostressi korkeakoulussa
Parviainen, Teemu (2024)Tässä tutkielmassa tutkitaan mobiiliteknologian aiheuttamaa teknostressiä korkeakoulu opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitkä mobiiliteknologian piirteet aiheuttavat teknostressiä ja, millaisia ... -
Teknostressi ja sen vaikutukset korkeakouluopiskelijoihin
Helenius, Akseli (2024)Teknologian käyttö ja sen merkitys ovat kasvaneet valtavasti ihmisten vapaa-ajalla, opiskelussa ja työelämässä. Teknologian käytöllä ja sen integroimisella arkeen on monia hyviä puolia, mutta myös haitallisia vaikutuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.