Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorKojonen, Riikka
dc.date.accessioned2023-12-11T07:44:59Z
dc.date.available2023-12-11T07:44:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92240
dc.description.abstractNivelvaiheen koulutus on siirtymävaihe kahden eri koulutusasteen välillä, jossa tehdään valintoja jatko-opintojen suhteen. Tutkimuksessa käsitellään toisella asteella, erityisesti nivelvaiheen koulutuksessa saatua ohjausta sekä tukitarpeiden kasvua. Oppivelvollisuuden laajentuminen ja oppimisvaikeuksien yleistyminen ovat lisänneet sellaisten opiskelijoiden määrää, joilla on tukitarpeita. Tutkimuksessa tarkastellaan nivelvaiheen koulutuksen ohjauksen merkitystä tukea tarvitsevien nuorten ammatinvalinnassa ja urasuunnittelussa. Lisäksi käsitellään ohjauksen ja tuen roolia sekä opiskelijoiden tarvetta saada henkilökohtaista ohjausta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka perustui yksilöhaastatteluihin. Haastatteluissa käytettiin apuna puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineiston analyysi perustui fenomenografiseen lähestymistapaan. Teemoiksi nousivat koulukokeilut ja ohjauskeskustelut urasuunnittelussa sekä tukitoimet ja niiden saatavuus. Haastatteluun valikoitui kuusi toisen asteen opiskelijaa, jotka olivat käyneet nivelvaiheen koulutuksen ja saaneet tukea opintoihinsa, niin peruskoulussa kuin nivelvaiheen koulutuksessa. Tulosten perusteella nivelvaiheen koulutuksen koulukokeilut ja monialainen ohjaus auttoivat nuoria ammatinvalinnassa. Yksilölliset keskustelut vastuuopettajien kanssa koettiin erityisen hyödyllisiksi. Lisäksi ryhmäytyminen ja luokassa vallitseva luottamuksellinen ilmapiiri edistivät kouluun kiinnittymistä. Tulokset ovat hyvin yksilöllisiä, mutta ne viittaavat nivelvaiheen koulutuksen tärkeyteen ja tarpeeseen tarjota intensiivistä ja henkilökohtaista ohjausta erityistä tukea tarvitseville nuorille. Voidaan myös todeta, että pitkäjänteinen, tuettu ohjaus auttoi nuoria kiinnittymään kouluun ja toimi syrjäytymisen ehkäisynä.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernivelvaiheen koulutus
dc.titleNivelvaiheen koulutuksen ohjauksen merkitys erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan urasuunnittelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312118240
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoammatinvalinta
dc.subject.ysourasuunnittelu
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright