Nivelvaiheen koulutuksen ohjauksen merkitys erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan urasuunnittelussa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Nivelvaiheen koulutus on siirtymävaihe kahden eri koulutusasteen välillä, jossa tehdään valintoja jatko-opintojen suhteen. Tutkimuksessa käsitellään toisella asteella, erityisesti nivelvaiheen koulutuksessa saatua ohjausta sekä tukitarpeiden kasvua. Oppivelvollisuuden laajentuminen ja oppimisvaikeuksien yleistyminen ovat lisänneet sellaisten opiskelijoiden määrää, joilla on tukitarpeita. Tutkimuksessa tarkastellaan nivelvaiheen koulutuksen ohjauksen merkitystä tukea tarvitsevien nuorten ammatinvalinnassa ja urasuunnittelussa. Lisäksi käsitellään ohjauksen ja tuen roolia sekä opiskelijoiden tarvetta saada henkilökohtaista ohjausta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka perustui yksilöhaastatteluihin. Haastatteluissa käytettiin apuna puolistrukturoituja kysymyksiä. Aineiston analyysi perustui fenomenografiseen lähestymistapaan. Teemoiksi nousivat koulukokeilut ja ohjauskeskustelut urasuunnittelussa sekä tukitoimet ja niiden saatavuus. Haastatteluun valikoitui kuusi toisen asteen opiskelijaa, jotka olivat käyneet nivelvaiheen koulutuksen ja saaneet tukea opintoihinsa, niin peruskoulussa kuin nivelvaiheen koulutuksessa.
Tulosten perusteella nivelvaiheen koulutuksen koulukokeilut ja monialainen ohjaus auttoivat nuoria ammatinvalinnassa. Yksilölliset keskustelut vastuuopettajien kanssa koettiin erityisen hyödyllisiksi. Lisäksi ryhmäytyminen ja luokassa vallitseva luottamuksellinen ilmapiiri edistivät kouluun kiinnittymistä. Tulokset ovat hyvin yksilöllisiä, mutta ne viittaavat nivelvaiheen koulutuksen tärkeyteen ja tarpeeseen tarjota intensiivistä ja henkilökohtaista ohjausta erityistä tukea tarvitseville nuorille. Voidaan myös todeta, että pitkäjänteinen, tuettu ohjaus auttoi nuoria kiinnittymään kouluun ja toimi syrjäytymisen ehkäisynä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nivelvaiheen ohjauksen ja palkkatyön väliset jännitteet nuorisotyöhankkeessa
Vilkman, Minna; Kalalahti, Mira (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Peruskoulutuksen nivelvaiheessa tapahtuvilla koulutusvalinnoilla on suuri merkitys nuoren tulevaisuudelle, mutta nuoret saavat vaihtelevasti tukea päätökseensä muun muassa huoltajilta (esim. Varjo ym., tulossa). Koulutuksen ... -
Koulutuksen nivelvaiheiden ohjaukselliset jatkumo
Kalalahti, Mira; Varjo, Janne (Westermarck-seura, 2023) -
”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
Niemeläinen, Tarja (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ... -
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
Opiskelijan urataitojen tunnistaminen ja tukeminen tavoitteellisessa ohjausprosessissa
Penttinen, Leena; Itkonen, Leena; Antikainen, Janne; Vallius-Leinonen, Kirsi; Kosonen, Toni; Lerkkanen, Jukka (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.