Totuudenetsijät : Pekka Ervastin teosofinen tulkinta Kalevalasta
Käsittelen tutkielmassani suomalaisen teosofin Pekka Ervastin teosofista tulkintaa Kalevalasta. Käytän esimerkkeinä Uuden Kalevalan 16. ja 17. runoja, Väinämöisen matkaa Tuonelaan ja tapaamista Antero Vipusen kanssa. Runot käsittelevät Väinämöisen pyrkimystä löytää kolme puuttuvaa sanaa, joita hän tarvitsee saadakseen rakentamansa veneen valmiiksi. Hän matkaa ensiksi Tuonelaan ja lopuksi vanhan tietäjän Antero Vipusen luokse ja lopulta hän antaa puuttuvat sanat Väinämöiselle.
Kysyn tutkielmassani sitä, miten teosofinen ajattelu ja filosofia näyttäytyvät Ervastin Kalevala-tulkinnoissa. Tutkielmani keskeisiä käsitteitä ovat esoteria ja teosofia ja lähestyn näitä hylätyn tiedon kautta. Myös karelianismin teema nousee tutkielmassani esille, sillä Ervast näkee Kalevalan edustavan muinaisen suomalaisen kansan viisautta.
Primäärilähteeni on Pekka Ervastin teos Kalevalan avain. Lisälähteinäni käytän Ervastin teoksia Tietäjä iänikuinen. Tutkimuksia Kalevalasta ja Väinämöisestä, Uudestisyntyvä Suomi sekä Onko Kalevala ”pyhä” kirja. Käytän tutkielmassani analyysimenetelminä lähilukua ja temaattista analyysiä. Aineistostani nousevat esille tietäjyyden ja opettajuuden teemat, jotka koskevat niin Väinämöistä, Antero Vipusta kuin Kalevalaa. Esitän, että tietäjyys ja opettajuus näyttäytyvät kaksijakoisina Ervastin tulkinnassa. Teoriassa kuka tahansa voi saavuttaa salattua tietoa, mutta käytännössä tämä on rajattu vain tietyille henkilöille. Kalevalan sankareiden lisäksi myös Kalevala itsessään toimii opettajan ja tietäjän roolissa. Eepos paljastaa salattua tietoa, mutta vain niille, jotka osaavat sitä oikeassa hengessä lukea.
Ervast asettaa Väinämöiselle useita eri rooleja. Hän on totuudenetsijä, teosofi, opettaja, tietäjä ja kansallinen suojelusenkeli. Väinämöiselle annetut roolit kuvastavat sekä Ervastin teosofista maailmankatsomusta että kansanperinteen ja Kalevalan tuntemusta. Väinämöinen on ollut sekä historiallinen ihminen että hänen henkeään kuvastaneille mahtimiehille annettu titteli. Väinämöinen edustaa myös Logosta, jumalallista olentoa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kalevalan naiset ja tiedon yöpuoli : Lönnrotin jalanjäljissä kohti Kalevalan naisten tarinoita
Piilola, Tiina (University of Jyväskylä, 2017)My dissertation deals with the most important female figures of the Finnish national epic New Kalevala (1849): Aino, Louhi, Lemminkäinen’s mother and Marjatta. The epic was compiled by Elias Lönnrot (1802–1884) from ... -
Miten Lönnrot rakentaa Louhen, Pohjolan emännän, viidessä Kalevalassa : tekstikriittinen tutkimus
Pikkumäki, Leena (2008) -
Sankareita ja tarinoita : kalevalaiset henkilöhahmot Johanna Sinisalon romaanissa Sankarit
Pitkäsalo, Eliisa (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Kalevalaisia sankareita ja intertekstuaalisia siirtymiä Johanna Sinisalon romaanissa Sankarit : [Lectio praecursoria Jyväskylän yliopistossa 7.11.2009]
Pitkäsalo, Eliisa (Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura, 2010) -
Tolkien's Land of Heroes : Fëanor, a tragic hero of Middle-Earth in comparison to Seppo Ilmarinen from the Kalevala
Salmi, Lilja (2013)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli analysoida Fëanoria, fantasiakirjailija J.R.R. Tolkienin luomaa fiktiivistä sankarihahmoa. Kuvaileva kirjallisuustutkimus jakaantui kahteen osaan: Toisaalta Fëanoria verrattiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.