Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMalinen, Lauri
dc.date.accessioned2023-12-08T06:50:20Z
dc.date.available2023-12-08T06:50:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92227
dc.description.abstractRakennusmateriaalien ja koko rakennusalan ympäristöä kuormittava vaikutus on laajasti tunnustettu. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelemmekin sitä, kuinka Weber, ranskalaislähtöinen monikansallinen rakennusmateriaaleja valmistava yritys, kuvailee omaa toimintaansa ja rakentaa itsestään kuvaa vastuullisena ja kestävänä toimijana. Kysymys on ajankohtainen, sillä myös kuluttajat odottavat yritysten toimivan vastuullisesti ja tulevaisuutta ajatellen maapallon resurssien vähetessä. Aineistonamme on verkkosivu, jolla Weber esittelee tuotelupauksensa ja konkreettiset toimensa varmistaakseen asiakkaan sujuvan ja hyvän elämän. Sivu koostuu erilaisista tekstipätkistä ja visuaalisista elementeistä, jotka vaikuttavat lukijan kokemukseen ja mielikuvaan yrityksestä. Tätä aineistoa on analysoitu sekä diskurssianalyysin että semioottisiin merkkijärjestelmiin pohjaavan visuaalisen analyysin keinoin. Erityisen huomionarvoinen osa analyysiä on tekstimuotoisen ilmaisun saumaton yhteenliittymä visuaalisiin elementteihin. Tämä muodostaa lukijalle multimodaalisen kokemuksen, jossa kuvalliset ja tekstuaaliset elementit tukevat toisiaan. Analyysin perusteella sivun tekstistä nousi esiin kolme pääasiallista diskurssia: Kuuntelu, reagointi ja yhdessä toiminta; ihminen, yhteisö ja ekologisuus; sekä pitkän aikavälin suunnittelu ja kehitys. Myös turvallisuus ja paikallisuus olivat tärkeitä teemoja. Nämä diskurssit näkyvät sivun visuaalisessa ilmeessä, esimerkiksi kuvissa ja asettelussa, ja kuvalliset elementit tukevat diskurssien sanomaa. Sivun yleisviesti on Weberin tarjoama elämän helppous ja heidän sosiaalinen vastuullisuutensa. Tätä viestiä tuodaan esille esimerkiksi osallistavin sanavalinnoin, sekä hyvinvointia ja turvallisuutta viestivin muotoilullisin elementein. Varsinaisesti sivu ei ota kantaa rakennusmateriaalien saastuttavaan valmistukseen: Keskeinen teema on ennemminkin humaanit arvot yrityksen toiminnassa ja vakauden tarjoaminen asiakkaille. Jäimme pohtimaan, kuinka hyvin kuvatut arvot ja kestävä toiminta toteutuvat käytännössä, ja kuinka suuri niiden merkitys on suhteessa rakennusmateriaalien valmistuksen aiheuttamiin päästöihin ja muihin haittoihin.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofr
dc.rightsIn Copyrighten
dc.title« Notre promesse, nos actions » : comment se crée l’image de responsabilité sur le site d’un fabricant de matériaux de construction
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312088226
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysomielikuvat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright