dc.contributor.advisor | Nieminen, Paavo | |
dc.contributor.advisor | Varsaluoma, Jukka | |
dc.contributor.author | Bazhenova, Valeria | |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T06:48:21Z | |
dc.date.available | 2023-12-07T06:48:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92215 | |
dc.description.abstract | Pelisuunnittelu, pelin audiovisuaalinen esitys sekä vaikeustason räätälöinti luovat optimaalisen pelikokemuksen videopeleissä. Tämä pro gradu -tutkimus käy läpi tekoälyn suunnitteluprosessia sekä ehdottaa pelijännitettä mittaava viitekehystä video-pelien tekoälyn arviointiin. Lisäksi ehdotettu viitekehys arvioitiin tapaustutkimuksen aikana. Tapaustutkimuksessa kehitettiin tekoälyagentti proseduraalista tasojen generointia varten 'rogue-like' pelissä. | fi |
dc.description.abstract | Careful game design, thoroughly created game aesthetics combined with game difficulty tailoring provide means for optimal game experience in video games. This research not only overviews AI agent design process but also suggests game tension framework for its performance evaluation in video games. Moreover, a design case study was carried out to assess the framework in practice for validation of the agent, which was developed for procedural level generation in a rogue-like game. | en |
dc.format.extent | 85 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | dynamic difficulty adjustment | |
dc.subject.other | game tension framework | |
dc.subject.other | procedural level generation | |
dc.title | Artificial intelligence agents in game design : overview and case study | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312078213 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | älykkäät agentit | |
dc.subject.yso | game design | |
dc.subject.yso | artificial intelligence | |
dc.subject.yso | intelligent agents | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |