dc.contributor.advisor | Huovinen, Terhi | |
dc.contributor.advisor | Siljamäki, Mariana | |
dc.contributor.author | Lemettinen, Arvi-Matti | |
dc.contributor.author | Leskinen, Lauri | |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T06:34:00Z | |
dc.date.available | 2023-12-07T06:34:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92209 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajankoulutus on hyödyttänyt kilpa- ja huippu-urheilun valmentajien valmennustyöskentelyä. Aikaisemmista tutkimuksista, esimerkiksi valmentajakyselystä (2019) on havaittavissa korkeamman koulutustason ja laadukkaan valmennuksen yhteys toisiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisia hyötyjä ja työkaluja opettajankoulutus oli antanut opettajankoulutuksen käyneille
valmentajille.
Tutkimus on laadullinen, ja siinä oli fenomenologisia piirteitä. Tutkimuksessa selvitettiin valmentajien omakohtaisia kokemuksia opettajankoulutuksesta saaduista hyödyistä heidän
omaan valmennustyöhönsä. Aineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla haastattelemalla neljää valmentajaa, joista kaikki valmensivat kansallisella tasolla omassa
lajissaan. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkittavat ilmaisivat opettajankoulutuksen hyödyttäneen heitä omassa valmennustyössään. Opettajankoulutus on antanut heille työkaluja urheilijoiden yksilölliseen kohtaamiseen, palautteen antamiseen, valmennuksen suunnitteluun, käytettyihin opetustyyleihin ja kasvatustyöhön valmennuksessa. Valmentajat pitivät hyvänä sitä, että lajiliittojen koulutukseen vietäisiin opettajankoulutuksessa läpikäytyjä ja valmennuksessakin tarvittavia tietoja ja taitoja. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to find out how teacher training has benefited the coaching work of competitive and elite sports coaches. From previous studies, for example the coach survey
(2019), a connection between a higher level of education and high-quality coaching can be observed. The aim of the study was to find out what kind of possible benefits and tools the teacher training had given the coaches who went through the teacher training.
The research is qualitative and had phenomenological features. The study investigated the coaches' personal experiences of the benefits gained from teacher training for their own coaching work. The data was acquired through a semi-structured thematic interview by interviewing four coaches, all of whom coached at the national level in their respective sports. The research method was a semi-structured thematic interview. Theory-guided content analysis was used as the data analysis method.
The subjects expressed that the teacher training benefited them in their own coaching work. Teacher training has given them tools for meeting athletes individually, giving feedback, planning coaching, used teaching styles and educational work in coaching. The coaches thought it was good that the knowledge and skills acquired in the teacher training and also needed in the coaching were brought to the training of the sports federations. | en |
dc.format.extent | 56 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | valmennustyö | |
dc.subject.other | suunnittelu- ja organisointitaidot | |
dc.subject.other | opetustyylit | |
dc.subject.other | palautteenanto | |
dc.title | Opettajakoulutuksen hyödyt urheiluvalmennuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312078207 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.subject.yso | valmentajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |