Show simple item record

dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.advisorSiljamäki, Mariana
dc.contributor.authorLemettinen, Arvi-Matti
dc.contributor.authorLeskinen, Lauri
dc.date.accessioned2023-12-07T06:34:00Z
dc.date.available2023-12-07T06:34:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92209
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajankoulutus on hyödyttänyt kilpa- ja huippu-urheilun valmentajien valmennustyöskentelyä. Aikaisemmista tutkimuksista, esimerkiksi valmentajakyselystä (2019) on havaittavissa korkeamman koulutustason ja laadukkaan valmennuksen yhteys toisiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisia hyötyjä ja työkaluja opettajankoulutus oli antanut opettajankoulutuksen käyneille valmentajille. Tutkimus on laadullinen, ja siinä oli fenomenologisia piirteitä. Tutkimuksessa selvitettiin valmentajien omakohtaisia kokemuksia opettajankoulutuksesta saaduista hyödyistä heidän omaan valmennustyöhönsä. Aineisto hankittiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla haastattelemalla neljää valmentajaa, joista kaikki valmensivat kansallisella tasolla omassa lajissaan. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkittavat ilmaisivat opettajankoulutuksen hyödyttäneen heitä omassa valmennustyössään. Opettajankoulutus on antanut heille työkaluja urheilijoiden yksilölliseen kohtaamiseen, palautteen antamiseen, valmennuksen suunnitteluun, käytettyihin opetustyyleihin ja kasvatustyöhön valmennuksessa. Valmentajat pitivät hyvänä sitä, että lajiliittojen koulutukseen vietäisiin opettajankoulutuksessa läpikäytyjä ja valmennuksessakin tarvittavia tietoja ja taitoja.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to find out how teacher training has benefited the coaching work of competitive and elite sports coaches. From previous studies, for example the coach survey (2019), a connection between a higher level of education and high-quality coaching can be observed. The aim of the study was to find out what kind of possible benefits and tools the teacher training had given the coaches who went through the teacher training. The research is qualitative and had phenomenological features. The study investigated the coaches' personal experiences of the benefits gained from teacher training for their own coaching work. The data was acquired through a semi-structured thematic interview by interviewing four coaches, all of whom coached at the national level in their respective sports. The research method was a semi-structured thematic interview. Theory-guided content analysis was used as the data analysis method. The subjects expressed that the teacher training benefited them in their own coaching work. Teacher training has given them tools for meeting athletes individually, giving feedback, planning coaching, used teaching styles and educational work in coaching. The coaches thought it was good that the knowledge and skills acquired in the teacher training and also needed in the coaching were brought to the training of the sports federations.en
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervalmennustyö
dc.subject.othersuunnittelu- ja organisointitaidot
dc.subject.otheropetustyylit
dc.subject.otherpalautteenanto
dc.titleOpettajakoulutuksen hyödyt urheiluvalmennuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312078207
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysovalmentajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright