dc.contributor.advisor | Vuoskoski, Pirjo | |
dc.contributor.author | Kalliolahti, Juulia | |
dc.date.accessioned | 2023-12-04T06:59:31Z | |
dc.date.available | 2023-12-04T06:59:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92164 | |
dc.description.abstract | Arvioinnilla on tärkeä ja keskeinen rooli sekä monia tehtäviä korkeakoulutuksen ja
opiskelijoiden arjessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet arvioinnin olevan jopa merkittävin
opiskelijoiden oppimista ja opiskelua ohjaava sekä niihin vaikuttava tekijä. Perinteisesti
korkeakoulutuksen arviointi on keskittynyt opiskelijoiden testaamiseen ja osaamisen
mittaamiseen. Vaikka arvioinnin painopiste on siirtynyt muuttuneiden oppimiskäsitysten myötä
yhä opiskelijalähtöisempiin käytäntöihin ja sen rooli oppimisen tukijana tunnistetaan yhä
paremmin, ei arvioinnin käytännöistä, sen tehtävästä ja merkityksestä ole selkeää
yksimielisyyttä. Arvioinnin kehittämisen tarve on jatkuva ja ilmeinen, ja kehittämistyössä
keskiöön tulisi nostaa opiskelijoiden kokemukset arvioinnista. Näin ollen tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli tutkia opiskelijan arviointia kokemuksellisena ilmiönä opiskelijoiden
näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä arvioinnista
fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten kautta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenologis-hermeneuttista
metodologiaa hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi fysioterapeuttiopiskelijaa
yhdestä suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin
puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Zoom-ohjelmalla
joulukuun 2022 ja helmikuun 2023 aikana. Haastatteluaineisto litteroitiin sanatarkasti
tekstimuotoon ja analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella metodilla (IPA, interpretative
phenomenological analysis).
IPA-analyysin tuloksena muodostui kaksi tutkittavaa ilmiötä kuvaavaa jaettua kokemusteemaa:
1) kokemus arvioinnin sudenkuopista ja 2) kokemus arvioinnin onnistuneista askelmerkeistä.
Ensimmäinen, arviointiin liitettyjä kielteisiä kokemuksia kuvaava jaettu kokemusteema
muodostuu kolmesta alateemasta: kokemus epäoikeudenmukaisesta arvioinnista, kokemus
epätarkoituksenmukaisesta arvioinnista ja kokemus arvioinnista testitilanteena. Toinen,
arviointiin liitettyjä myönteisiä kokemuksia kuvaava jaettu kokemusteema muodostuu kahdesta
alateemasta: kokemus tarkoituksenmukaisesta arvioinnista ja kokemus arvioinnista
oppimistilanteena.
Tutkimuksen tulokset lisäävät ja syventävät ymmärrystä arvioinnista
fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten kautta. Tuloksia voidaan hyödyntää
fysioterapeuttikoulutuksen arvioinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä. Jatkossa
opiskelijoiden arviointikokemuksia olisi tärkeää tutkia myös muissa suomalaisissa
fysioterapeuttikoulutusta järjestävissä korkeakoulutuksen konteksteissa. Mielenkiintoista olisi
lisäksi selvittää, millaisia laadullisesti erilaisia käsityksiä opiskelijoiden arvioinnista on
arviointia toteuttavilla opettajilla. | fi |
dc.description.abstract | Assessment plays a significant and pivotal role with many important functions in higher
education and in students’ daily lives. Several studies have indicated that student assessment is
even the most significant factor affecting and directing students’ learning. Traditionally,
assessment in higher education has focused on measuring knowledge and competence. The shift
in the focus has moved towards more student-centered assessment practices that emphasise the
role of assessment in fostering learning. However, a consensus on the precise role and meaning
of assessment remains elusive. Consequently, the need to develop assessment practices in
higher education is evident, with a particular emphasis on listening to the student perspective.
Therefore, the aim of this study was to explore the assessment experiences of physiotherapy
students to enhance the understanding of assessment from students’ experiential viewpoint.
The study was conducted as a qualitative interview study utilizing the phenomenological hermeneutic methodology. A total of five physiotherapy students from a Finnish University of
Applied Sciences participated in the study. The interview data was collected via individual
semi-structured interviews conducted on Zoom in December 2022 and February 2023. The
interviews were transcribed verbatim, and the data was analysed using interpretative
phenomenological analysis (IPA).
Two group experiential themes (GETs) describing the assessment experience emerged from the
analysis illuminating the lived experiences under exploration: 1) the experience of pitfalls in
assessment and 2) the experience of successful steps in assessment. The first group experiential
theme describing the negative aspects related to assessment experience comprised of three
subthemes: the experience of unequal assessment, the experience of inexpedient assessment
and the experience of assessment as a testing situation. The second group experiential theme
describing the positive aspects related to assessment experience comprised of two subthemes:
the experience of expedient assessment and the experience of assessment as a learning situation.
The results of this study contribute to a deeper understanding of student assessment experiences
from the perspective of physiotherapy students. The results can be utilized for the planning,
development, and implementation of student assessment in physiotherapy education. In the
future, it would be important to explore students´ experiences related to assessment in various
Finnish physiotherapy educational contexts. In addition, it would be interesting to investigate
teachers’ conceptions related to student assessment. | en |
dc.format.extent | 115 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | fysioterapeuttiopiskelija | |
dc.title | ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312048162 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Fysioterapia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physiotherapy | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50422 | |
dc.subject.yso | fenomenologia | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | hermeneutiikka | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |