dc.contributor.advisor | Raittila, Raija | |
dc.contributor.author | Vainio, Juuli | |
dc.date.accessioned | 2023-11-30T11:29:15Z | |
dc.date.available | 2023-11-30T11:29:15Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92155 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat liikuntakasvatusta ja millaiset valmiudet heillä on toteuttaa liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Näiden kahden teeman lisäksi tarkastelen varhaiskasvattajan suhdetta liikuntaan. Pro gradun -aihe on merkityksellinen lasten vähentyneen liikunnan vuoksi.
Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajille, käyttäen laadulliselle tutkimukselle tyypillistä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä vuonna 2022 ja haastateltavina oli seitsemän varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajilla on käsitys siitä, miten liikuntakasvatusta tulisi toteuttaa ja toteuttavatkin kukin omalla tavallaan. Toteuttamiseen vaikuttaa keskeisesti omat valmiudet toteuttaa liikuntakasvatusta. Vastaukset olivat hyvin samantyylisiä keskenään ja tuloksissa ilmeni myös, että opettajat kokivat omat valmiudet hyviksi. Varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät liikunnan tärkeyden sekä merkityksen, ja nostivat esille erityisesti lapsinäkökulman asiassa. Aikuisen rooli nostettiin monesti esille, jonka ajatellaan vaikuttavan merkittävästi lasten innostumiseen liikuntaa kohtaan.
Tutkimus antoi uutta tieota muun muassa siitä, miten varhaiskasvatuksen opettajien saama koulutus näyttäytyy liikuntakasvatuksen toteuttamisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää liikuntakasvatuksen koulutuksen kehittämisessä. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Liikuntakasvatuksen toteuttaminen ja opettajien valmiudet varhaiskasvatuksen opettajien kertomana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202311308156 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | taidot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |