Show simple item record

dc.contributor.authorAaltonen, Valtteri A.
dc.date.accessioned2023-11-30T08:10:09Z
dc.date.available2023-11-30T08:10:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9853-0
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92152
dc.description.abstractThis qualitative article-based dissertation examines responsible management education in Finnish business schools. Two articles in the dissertation apply thematic analysis to data consisting of 46 qualitative interviews with administrative personnel, teachers, and researchers in the faculties of Finnish business schools, as well as study guides from Finnish business schools. The third article conceptualises education for planetary well-being. My thesis is built on the premise that responsible management education in academic institutions is a processual phenomenon, and I investigate this from three perspectives. More specifically, in the research articles I show: 1. how authenticity and becoming authentic is an important process of embedding responsible management education placing emphasis on parallel style of process theory, 2. how recognition of rhythms of organising is an example of processuality that can be called recursive, and 3. how the ontological and pedagogical dialogue of education for planetary well-being is a way to develop conjunctive processuality both in the practice of management education, and in the theoretical pluralism towards interdisciplinary encounters. In addition, I provide managerial suggestions aligned with the new theorem for humanity which is presented in article 3: Responsibility for planetary well-being is the new measure of humanity. Keywords: responsible management education, accreditations, authenticity, planetary well-being, organisation studies, rhythm, process theory.en
dc.description.abstractTässä laadullisessa artikkeliväitöskirjassa tarkastellaan vastuullista kauppatieteiden koulutusta suomalaisissa kauppakorkeakouluissa. Väitöskirjan kaksi artikkelia soveltavat temaattista analyysiä tutkimusaineistoon, joka koostuu 46 laadullisesta haastattelusta Suomen kauppakorkeakoulujen hallinnon edustajien, opettajien ja tutkijoiden kanssa sekä suomalaisten kauppakorkeakoulujen opinto-oppaista. Kolmas artikkeli on käsitteellinen tutkimus planetaarisen hyvinvoinnin koulutuksesta. Opinnäytetyöni rakentuu näkemykselle, että vastuullinen kauppatieteiden koulutus akateemisissa instituutioissa on prosessuaalinen ilmiö, ja tutkin tätä kolmesta näkökulmasta. Tarkemmin tutkimusartikkeleissa osoitan: 1. että autenttisuus ja autenttiseksi tuleminen ovat tärkeitä prosesseja vastuullisen kauppatieteiden koulutuksen juurruttamisessa, korostaen rinnakkaista prosessiteorian tyyliä, 2. kuinka organisoinnin rytmien tunnistaminen on esimerkki prosessuaalisuudesta, jota voidaan kutsua rekursiiviseksi, ja 3. kuinka planetaarisen hyvinvoinnin koulutuksen ontologinen ja pedagoginen vuoropuhelu ovat tapoja kehittää konjunktiivista prosessuaalisuutta sekä kauppatieteiden koulutuksen käytännössä että teoreettisessa monimuotoisuudessa kohti tieteidenvälisiä kohtaamisia. Lisäksi tarjoan käytännön suosituksia, jotka soveltavat artikkelissa 3 esitettyä ihmiskunnan uutta teoreemaa: Vastuunkanto planetaarisesta hyvinvoinnista on ihmisyyden uusi mitta. Asiasanat: vastuullisuus, kestävä kehitys, planetaarinen hyvinvointi, akkreditoinnit, autenttisuus, kauppakorkeakoulut, organisaatioteoria, liikkeenjohdollinen koulutus, prosessiteoria, rytmi.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Aaltonen, V., & Siltaoja, M. (2022). How they walk the talk : Responsible management education in Finnish business schools. <i>Business Ethics, the Environment & Responsibility, 31(4), 1117-1135.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1111/beer.12456"target="_blank"> 10.1111/beer.12456</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Aaltonen, V. and Siltaoja, M. The rhythms of organising responsible management education. <i>Unpublished manuscript.</i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Aaltonen, V. A., Hiljanen, M., Layne, H., Lehtonen, A., Löyttyniemi, M., Mykrä, N., Virtanen, A. S., & Heikkinen, H. L. (2024). Education for planetary well-being. <i>M. Elo, J. Hytönen, S. Karkulehto, T. Kortetmäki, J. S. Kotiaho, M. Puurtinen, & M. Salo (Eds.), Interdisciplinary Perspectives on Planetary Well-Being (pp. 246-258). Routledge. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.4324/9781003334002-24"target="_blank"> 10.4324/9781003334002-24</a>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOrganising Responsible Management Education: Examining the Processuality and Possibilities Towards Planetary Well-being
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9853-0
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright