Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorChaudhuri, Saswati
dc.date.accessioned2023-11-28T14:40:32Z
dc.date.available2023-11-28T14:40:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9859-2
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92117
dc.description.abstractTämän väitöstutkimuksen tavoitteena on tarkastella 1. luokan opettajien visuaalista huomion kiinnittymistä autenttisissa opetustilanteissa silmänliikekameran tallenteiden avulla ja tähän yhteydessä olevia tekijöitä, kuten opettajan stressiä, oppilaiden akateemisia perustaitoja sekä opettaja-oppilassuhteita. Tutkimusaineisto on osa laajempaa tutkimushanketta, joka keskittyy opettajan ja oppilaiden stressiin ja vuorovaikutukseen luokassa. Väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa on käytetty lukuvuonna 2017–2018 kerättyä aineistoa ensimmäisen luokan syksyltä ja keväältä. Osatutkimuksessa 1 tarkasteltiin opettajien huomion kiinnittymistä syksyllä (<i>N</i> = 53) ja keväällä (<i>N</i> = 52) ja sen yhteyttä opettajien työhön liittyvän stressin osa-alueisiin emotionaalinen uupumus, kyynisyys ja riittämättömyyden tunne. Osatutkimuksessa 2 tarkasteltiin opettajien (<i>N</i> = 46) huomion kiinnittymistä ja sen yhteyttä luokan oppilaiden keskimääräiseen lukutaidon ja matematiikan taidon tasoon sekä opettajien antamaan oppilaskohtaiseen yksilölliseen tukeen näissä taidoissa. Osatutkimuksessa 3 tarkasteltiin opettajien huomion kiinnittymistä syksyllä (<i>N</i> = 48) ja keväällä (<i>N</i> = 47) ja sen yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin (läheisyys ja ristiriidat). Lisäksi tutkittiin oppilaan sukupuolen ja tehtäviä välttelevän käyttäytymisen yhteyttä opettajien huomion kiinnittymiseen ja opettaja-oppilassuhteeseen. Tulokset osoittivat ensinnäkin, että opettajan huomion kiinnittymisen ja riittämättömyyden tunteen välillä oli positiivinen yhteys. Toiseksi havaittiin, että opettajan huomion kiinnittyminen korreloi negatiivisesti luokan oppilaiden akateemisten perustaitojen tason kanssa, mutta positiivisesti opettajan oppilaille antaman yksilöllisen tuen kanssa. Opettajat kiinnittivät huomiota useammin oppilaisiin, joiden kohdalla he raportoivat antavansa enemmän yksilöllistä tukea akateemisissa perustaidoissa ja jos oppilaan akateemiset perustaidot olivat heikot. Kolmanneksi havaittiin positiivinen yhteys opettajan huomion kiinnittymisen ja opettaja-oppilassuhteen laadun välillä. Lisäksi oppilaiden tehtäviä välttelevä käyttäytyminen moderoi opettaja-oppilassuhteen laadun ja opettajien huomion kiinnittymisen välistä yhteyttä keväällä. Kaiken kaikkiaan tulokset viittaavat siihen, että opettajien huomion kiinnittyminen vaihtelee useiden opettajiin ja oppilaisiin liittyvien tekijöiden suhteen. Opettajien olisi hyvä olla tietoisia, mihin he kiinnittävät huomiota opetuksen aikana ja mistä syistä. Tätä voitaisiin tukea silmänliiketeknologian avulla jo opettajankoulutuksessa. Avainsanat: silmänliiketutkimus, visuaalinen huomion kiinnittyminen, opettajan stressi, opettaja-oppilassuhde, akateemiset taidot, ensimmäinen luokkafi
dc.description.abstractThe aim of the present thesis is to examine teachers’ visual focus of attention and its related factors, such as teacher stress, students’ basic academic skills and teacher–student relationships in authentic classroom settings in Grade 1. The data referred to herein were part of a larger project focusing on teacher and student stress and interaction in the classroom, conducted in the fall and spring of the 2017–2018 academic year. In sub-study 1, teachers’ visual focus of attention in the form of teachers’ eye-tracking video data from the fall (<i>N</i> = 53) and spring (<i>N</i> = 52) were investigated in association with teachers’ work-related stress domains of emotional exhaustion, cynicism and inadequacy. In sub-study 2, teachers’ visual focus of attention in the form of eye-tracking video data from the spring (<i>N</i> = 46) was examined in association with the classroom average of students’ basic academic skills in literacy and math and teacher ratings of individual support for each student in academic skills. In sub-study 3, teachers’ visual focus of attention in the form of eye-tracking video data from the fall (<i>N</i> = 48) and spring (<i>N</i> = 47) were investigated in association with teacher ratings of the quality of the teacher–student relationship. Additionally, the moderating effect of students’ gender and task-avoidant behaviour on the association between teachers’ visual focus of attention and quality of teacher–student relationship was examined. The results showed, first, that there was a positive association between teachers’ perceived inadequacy and their visual focus of attention during the lesson both in the fall and spring. Second, teachers’ visual focus of attention was negatively correlated with students’ basic academic skills and positively correlated with teachers’ individual support for students in literacy and math. Third, positive associations were found between the teacher–student relationship (domains of closeness and conflict) and the teachers’ visual focus of attention in the fall and spring. Additionally, only students’ task-avoidant behaviour moderated this association in the spring. Overall, the findings suggest that teachers’ visual focus of attention varies in association with several factors related to teachers and students in the classroom. It can be implied that mobile eye-tracking technology can be used in teacher training to improve teacher’s awareness of their behaviour towards students. Keywords: eye-tracking, visual focus of attention, teacher stress, academic skills, teacher–student relationship, first gradeen
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Chaudhuri, S., Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teachers’ Focus of Attention in First-grade Classrooms : Exploring Teachers Experiencing Less and More Stress Using Mobile Eye-tracking. <i>Scandinavian Journal of Educational Research, 66(6), 1076-1092.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1958374"target="_blank"> 10.1080/00313831.2021.1958374</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Chaudhuri, S., Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teachers' visual focus of attention in relation to students' basic academic skills and teachers' individual support for students : An eye-tracking study. <i>Learning and Individual Differences, 98, Article 102179.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102179"target="_blank"> 10.1016/j.lindif.2022.102179</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Chaudhuri, S., Pakarinen, E., Muhonen, H., & Lerkkanen, M-K. (2023). Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1: Student task avoidance and gender as moderators. <i>Manuscript in review.</i>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTeachers’ visual focus of attention and related factors in Grade 1 classrooms: teacher stress, students’ basic academic skills and teacher–student relationships
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9859-2
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright