Teachers’ visual focus of attention and related factors in Grade 1 classrooms: teacher stress, students’ basic academic skills and teacher–student relationships
Abstract
Tämän väitöstutkimuksen tavoitteena on tarkastella 1. luokan opettajien visuaalista huomion kiinnittymistä autenttisissa opetustilanteissa silmänliikekameran tallenteiden avulla ja tähän yhteydessä olevia tekijöitä, kuten opettajan stressiä, oppilaiden akateemisia perustaitoja sekä opettaja-oppilassuhteita. Tutkimusaineisto on osa laajempaa tutkimushanketta, joka keskittyy opettajan ja oppilaiden stressiin ja vuorovaikutukseen luokassa. Väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa on käytetty lukuvuonna 2017–2018 kerättyä aineistoa ensimmäisen luokan syksyltä ja keväältä. Osatutkimuksessa 1 tarkasteltiin opettajien huomion kiinnittymistä syksyllä (N = 53) ja keväällä (N = 52) ja sen yhteyttä opettajien työhön liittyvän stressin osa-alueisiin emotionaalinen uupumus, kyynisyys ja riittämättömyyden tunne. Osatutkimuksessa 2 tarkasteltiin opettajien (N = 46) huomion kiinnittymistä ja sen yhteyttä luokan oppilaiden keskimääräiseen lukutaidon ja matematiikan taidon tasoon sekä opettajien antamaan oppilaskohtaiseen yksilölliseen tukeen näissä taidoissa. Osatutkimuksessa 3 tarkasteltiin opettajien huomion kiinnittymistä syksyllä (N = 48) ja keväällä (N = 47) ja sen yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin (läheisyys ja ristiriidat). Lisäksi tutkittiin oppilaan sukupuolen ja tehtäviä välttelevän käyttäytymisen yhteyttä opettajien huomion kiinnittymiseen ja opettaja-oppilassuhteeseen. Tulokset osoittivat ensinnäkin, että opettajan huomion kiinnittymisen ja riittämättömyyden tunteen välillä oli positiivinen yhteys. Toiseksi havaittiin, että opettajan huomion kiinnittyminen korreloi negatiivisesti luokan oppilaiden akateemisten perustaitojen tason kanssa, mutta positiivisesti opettajan oppilaille antaman yksilöllisen tuen kanssa. Opettajat kiinnittivät huomiota useammin oppilaisiin, joiden kohdalla he raportoivat antavansa enemmän yksilöllistä tukea akateemisissa perustaidoissa ja jos oppilaan akateemiset perustaidot olivat heikot. Kolmanneksi havaittiin positiivinen yhteys opettajan huomion kiinnittymisen ja opettaja-oppilassuhteen laadun välillä. Lisäksi oppilaiden tehtäviä välttelevä käyttäytyminen moderoi opettaja-oppilassuhteen laadun ja opettajien huomion kiinnittymisen välistä yhteyttä keväällä. Kaiken kaikkiaan tulokset viittaavat siihen, että opettajien huomion kiinnittyminen vaihtelee useiden opettajiin ja oppilaisiin liittyvien tekijöiden suhteen. Opettajien olisi hyvä olla tietoisia, mihin he kiinnittävät huomiota opetuksen aikana ja mistä syistä. Tätä voitaisiin tukea silmänliiketeknologian avulla jo opettajankoulutuksessa.
Avainsanat: silmänliiketutkimus, visuaalinen huomion kiinnittyminen, opettajan stressi, opettaja-oppilassuhde, akateemiset taidot, ensimmäinen luokka
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2023
Series
ISBN
978-951-39-9859-2
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9859-2Käytä tätä linkitykseen.
ISSN
2489-9003
Language
English
Published in
JYU Dissertations
Contains publications
- Artikkeli I: Chaudhuri, S., Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teachers’ Focus of Attention in First-grade Classrooms : Exploring Teachers Experiencing Less and More Stress Using Mobile Eye-tracking. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(6), 1076-1092. DOI: 10.1080/00313831.2021.1958374
- Artikkeli II: Chaudhuri, S., Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teachers' visual focus of attention in relation to students' basic academic skills and teachers' individual support for students : An eye-tracking study. Learning and Individual Differences, 98, Article 102179. DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102179
- Artikkeli III: Chaudhuri, S., Pakarinen, E., Muhonen, H., & Lerkkanen, M-K. (2023). Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1: Student task avoidance and gender as moderators. Manuscript in review.
Copyright© The Author & University of Jyväskylä