Dynaamisessa ympäristössä tapahtuvan visuaalisen päätöksenteon helpottaminen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Suuri osa ihmisen ja tietokoneen välisestä vuorovaikutuksesta koostuu visuaalisesta navigoinnista, ja tiedon etsimisestä erilaisista käyttöliittymistä. Ympäristöjä tarkkaillessaan ihminen joutuu päättämään, mihin kohteeseen kiinnittää huomionsa, sillä visuaalinen järjestelmä ei kykene käsittelemään kaikkia ärsykkeitä samanaikaisesti. Käyttäjän on kuitenkin onnistuttava tekemään päätös seuraavista toiminnoistaan visuaalisesti vastaanottamansa informaation perusteella. Tämä pro-gradu -tutkielma käsittelee dynaamisessa ympäristössä tapahtuvaa visuaalista päätöksentekoa, sen laskennallista mallintamista, ja mallien validointia. Osana tutkielmaa toteutettiin empiirinen tutkimus, jossa visuaaliseen dynaamiseen päätöksentekoon helpottavasti vaikuttavia tekijöitä tutkittiin simuloidussa tehtäväympäristössä kahtakymmentä koehenkilöä apuna käyttäen. A large part of human-computer interaction consists of visual navigation and searching for information from various user interfaces. When observing the environment, a person must decide which object to pay attention to, because the
visual system is not able to process all stimuli at the same time. However, the user must also make a decision about their next actions based on the information received visually. This thesis studies visual decision-making in a
dynamic environment, the computational modeling of it, and model validation. An empirical study was carried out as part of the dissertation. The factors that facilitate visual dynamic decision-making were investigated in a simulated task environment using twenty volunteers.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
Kotilainen, Helene (2024)Digitization creates new pressures for companies to produce successful products and engage consumers in an online environment. Creating the experience of trust plays a major role when building consumer commitment, as well ... -
A Workflow for Building Computationally Rational Models of Human Behavior
Chandramouli, Suyog; Shi, Danqing; Putkonen, Aini; De Peuter, Sebastiaan; Zhang, Shanshan; Jokinen, Jussi; Howes, Andrew; Oulasvirta, Antti (Springer Nature, 2024)Computational rationality explains human behavior as arising due to the maximization of expected utility under the constraints imposed by the environment and limited cognitive resources. This simple assumption, when ... -
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ... -
Interactionist Approach to Visual Aesthetics in HCI
Silvennoinen, Johanna (Springer International Publishing, 2021)Visual Aesthetics has gathered interest among scholars in HCI research. The growing interest stems from examinations of the aesthetic-usability effect (“what is beautiful is usable”), and possibly vice versa. Thus, numerous ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.