dc.contributor.advisor | Puro, Erika | |
dc.contributor.author | Heikari, Laura | |
dc.date.accessioned | 2023-11-17T06:23:58Z | |
dc.date.available | 2023-11-17T06:23:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91949 | |
dc.description.abstract | Tämän proseminaarityön teoriatausta keskittyi motivaatiopsykologiaan ja positiiviseen psykologiaan sekä haastavan käytöksen määrittelyyn. Tutkimuksessa kuvaillaan eteläsuomalaisen peruskoulun pienryhmässä tapahtunutta uudenlaisten työskentelytapojen ja käytänteiden käyttöönottoa. Ryhmässä kaivattiin muutosta haastavan käytöksen ilmapiiriin, ja muutosta alettiin rakentaa monipuolisilla oppimismotivaatiota tukevilla keinoilla. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pienryhmässä työskennelleiden kokemuksia oppimismotivaatiota tukevista tekijöistä (tunteet, vuorovaikutus, palaute, työrauha) ennen tukikeinojen käyttöönottoa ja käyttöönoton jälkeen.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Osa haastatteluista toteutettiin paikan päällä ja osa sähköpostitse. Haastateltavina olivat pienryhmässä työskennelleet aikuiset. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan pienryhmässä työskennelleiden kokemukset ajasta ennen tukikeinojen käyttöönottoa olivat pääsääntöisesti negatiivissävytteiset. He kuvailivat tuota aikaa kielteisesti ja kaikkien ilmaisuista nousi huoli oppilaiden hyvinvoinnista ja oppimisesta. Kokemukset tukikeinojen käyttöönoton jälkeen olivat myönteisiä ja toiveikkaita. Toisaalta myös seesteisemmät ajat toivat tilaa huomata, että oppilailla oli mahdollisesti jo pidemmän aikaa ollut liian haastavia opiskeltavia sisältöjä ja oppimisvaikeudet näyttäytyivät laajempina kuin ajateltiin. Haastatteluista nousi esille myös muita tärkeitä teemoja, kuten moniammatillisen yhteistyön merkitys.
Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että työrauhaa tukemalla, tunnetyöskentelyllä, vuorovaikutukseen panostamalla ja systemaattisella ja oikea-aikaisella palautteenannolla voidaan tuoda haastavankin käytöksen tilalle koulunkäynnin ja opiskelun ilmapiiriä, minkä jälkeen voidaan alkaa paneutua oppimisvaikeuksiin. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | haastava käytös | |
dc.title | Haastavasta käyttäytymisestä motivoituneeseen koulunkäyntiin : pienryhmässä työskennelleiden kokemuksia oppimismotivaatiota tukevista tekijöistä ennen tukikeinojen käyttöönottoa ja käyttöönoton jälkeen | |
dc.type | working paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202311177969 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | workingPaper | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | motivaatiopsykologia | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | pienryhmät | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |