dc.contributor.author | Heräjärvi, Nina | |
dc.date.accessioned | 2023-11-16T13:58:33Z | |
dc.date.available | 2023-11-16T13:58:33Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-9797-7 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91947 | |
dc.description.abstract | The overall aim of this first Finnish PhD dissertation on the subject was to use the
quality of life and systems thinking frameworks to develop a quality of life
implementation feedback model for health care and upper secondary education
organizations to improve quality of life among young adults with severe physical
disabilities after their transition to adulthood. These frameworks guide processes
at the individual, organizational, and system levels. To this end, the first aim was
to examine the individual-level personal outcomes of quality of life of young
adults with severe physical disabilities (Study I). The second objective was to
identify individual or organizational level predictors of completion of upper
secondary education among young adults with multiple disabilities (Study II).
The third aim was to identify individual-level factors associated with negative
public health care experiences after the young adults' transition from child to
adult health care in (Study III).
Statistical analyses were conducted for the development of the quality of
life implementation feedback model. The individual-level results showed that
young adults with severe physical disabilities had a lower physical, social, and
environmental quality of life. Males with severe physical disabilities had a lower
physical, psychological, and environmental quality of life than males without
disabilities. Pain lowered the quality of life (Study I). The individual and
organizational level results indicated the following facts. Young adults with
multiple disabilities struggled to complete upper secondary education. Those
who live in rural areas and have no literacy skills were less likely to have
completed upper secondary education than those who live in urban areas and
have moderate or good literacy skills (Study II). The individual level results
showed that a negative experience with the need for new assistive devices, the
ease of obtaining a physician's appointment, and the physician's proficiency in
disability skills and knowledge were associated with a negative experience with
health care after the young adults' transition from child to adult health care
(Study III). Based on systems thinking and quality of life frameworks, this
evidence-based individual and organizational-level quality of life feedback
model promotes quality improvement in upper secondary education and
primary health care to improve these young people's quality of life.
Keywords: quality of life, systems thinking framework, severe physical disability,
intellectual disability, upper secondary education, health care, transition | en |
dc.description.abstract | Tämän aiheesta tehdyn ensimmäisen suomalaisen väitöskirjan päätavoitteena oli
käyttää elämänlaadun ja systeemiajattelun viitekehyksiä ja kehittää elämänlaadun
toimeenpanon palautemalli terveydenhuollon ja toisen asteen koulutuksen organisaatioille
vaikeasti liikuntavammaisten nuorten (N=74) elämänlaadun parantamiseksi
heidän siirryttyään aikuisuuteen. Elämänlaadun ja systeemiajattelun viitekehykset
ohjaavat prosesseja yksilö-, järjestelmä- ja organisaatiotasoilla. Ensimmäinen
tavoite oli tutkia vaikeasti liikuntavammaisten nuorten aikuisten yksilötason
henkilökohtaisia elämänlaadun tuloksia (tutkimus I). Toinen tavoite oli tunnistaa
yksilö- ja organisaatiotason tekijät, jotka ennustavat vaikeasti liikuntavammaisten
nuorten aikuisten toisen asteen koulutuksen suorittamista (tutkimus II).
Kolmas tavoite oli tunnistaa yksilötason tekijät, jotka liittyivät kielteiseen kokemukseen
julkisesta terveydenhuollosta nuorten siirryttyä lasten terveydenhuollosta
aikuisten terveydenhuoltoon Suomessa (tutkimus III).
Tilastolliset analyysit tehtiin elämänlaadun toimeenpanomallin kehittämistä
varten. Yksilötason tulosten perusteella vaikeasti liikuntavammaisten nuorten aikuisten
fyysinen, sosiaalinen ja ympäristöön liittyvä elämänlaatu oli heikompi verrattuna
vammattomiin nuoriin aikuisiin. Vaikeasti liikuntavammaisilla miehillä
oli matalampi fyysinen, psyykkinen ja ympäristöön liittyvä elämänlaatu kuin
vammattomilla miehillä. Vaikeasti liikuntavammaisilla nuorilla aikuisilla naisilla
oli heikompi elämänlaatu vain fyysisen elämänlaadun verrattuna vammattomiin
naisiin (tutkimus I). Kahdellakymmenelläviidellä nuorella (34%) ei ollut suoritettuna
mitään toisen asteen koulutusta. Lukutaidon puuttuminen ja maaseudulla
asuminen ennustivat toisen asteen koulutuksen puuttumista (tutkimus II). Vaikeasti
liikuntavammaisten nuorten kielteiset kokemukset uusien apuvälineiden
saamisesta, lääkärin vastaanottoajan saamisesta ja lääkärin osaamisesta vammaistaidoissa
ja -tiedoissa olivat yhteydessä kielteisiin kokemuksiin terveydenhuollosta
nuorten siirryttyä lasten terveydenhuollosta aikuisten terveydenhuoltoon (tutkimus
III). Systeemiajatteluun ja elämänlaadun viitekehyksiin pohjautuva näyttöön
perustuva yksilö- ja organisaatiotason elämänlaadun toimeenpanon palautemalli
edistää toisen asteen koulutuksen ja perusterveydenhuollon laadun kehittämistä
vaikeasti liikuntavammaisten nuorten elämänlaadun parantamiseksi.
Avainsanat: elämänlaatu, systeemiajattelu, vaikea liikuntavamma, kehitysvamma,
toisen asteen koulutus, terveydenhuolto, transitio | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | JYU Dissertations | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli I:</b> Heräjärvi, N., Leskinen, M., Pirttimaa, R., & Jokinen, K. (2020). Subjective quality of life among youth with severe physical disabilities during the transition to adulthood in Finland. <i>Disability and Rehabilitation, 42(7), 918-926. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1511756"target="_blank"> 10.1080/09638288.2018.1511756</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli II:</b> Heräjärvi, N. U., Leskinen, M. O., Pirttimaa, R. A., Jokinen, K. J., & Arvio, M. A. (2020). Predictors of completion of upper secondary education of young adults with severe physical and multiple disabilities in Finland. <i>European Journal of Special Needs Education, 35(3), 318-332.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1665230"target="_blank"> 10.1080/08856257.2019.1665230</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli III:</b> Heräjärvi, N., Leskinen, M., Pirttimaa, R., Virtanen, T., & Jokinen, K. (2023). Identifying the factors associated with negative public health care experiences of young adults with severe physical disabilities with or without a co-occurring intellectual disability after their
transition from child to adult health care in Finland. <i>Alter – European Journal of Disability Research (accepted for publication).</i> | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Developing quality of life implementation feedback model to improve quality of life for Finnish young adults with severe physical disabilities | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-9797-7 | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.relation.issn | 2489-9003 | |
dc.rights.copyright | © The Author & University of Jyväskylä | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | doctoralThesis | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |