Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPukkila, Päivi
dc.date.accessioned2023-11-15T12:42:17Z
dc.date.available2023-11-15T12:42:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9502-7
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91932
dc.description.abstractThe focus of this study is on both interdisciplinary guidance and counselling and collaboration from the perspective of the employees working in Finnish interdisciplinary guidance services, that is, One-Stop Guidance Centers. The aim of the study is to achieve the phenomenon of interdisciplinary collaboration conceptually, theoretically and empirically in order to deepen the understanding of interdisciplinary guidance and counselling. Thus, the purpose of the study is to answer the main research question: “How can interdisciplinary collaboration be constructed as a working method for guidance and counselling?” This mixed-methods study includes three sub-studies. The first, a survey sub-study, covers the process of survey development and data collection (N=136 respondents) in order to map employees’ experiences of interdisciplinary collaboration. The second, an employee action observation -sub-study (N=110 observed situations), focuses on the manifestations of interdisciplinarity in collaboration and counselling actions. The third, an interview sub-study (N=6 interviewed), captures employees’ and coordinators’ understanding of the construction of interdisciplinary collaboration. The theoretical framework of the study is based on Engeström’s theory of developmental work research and activity system model as well as postmodern counselling theories. According to the outcomes, the construction of interdisciplinary collaboration as a working method for guidance and counselling is a cyclic process. It is based on the structural stability of the guidance service, which emphasizes organizing the collaboration and building well-functioning internal structures. Interdisciplinary collaboration is concretized as interdisciplinary ways of working and competence in guidance and counselling, which require a specific metacompetence. As an outcome, I create a model of interdisciplinary guidance and counselling, which provides a research-based tool for the implementation and development of interdisciplinary guidance and counselling.en
dc.description.abstractTutkimuksessani tarkastelen sekä monialaista ohjausta että yhteistyötä monialaisten ohjauspalveluiden, Ohjaamoiden, työntekijöiden näkökulmasta. Pyrin tutkimuksessani tavoittamaan monialaisen yhteistyön ilmiötä käsitteellisesti, teoreettisesti ja empiirisesti syventääkseni ymmärrystä monialaisesta ohjauksesta ja sen perustana olevan monialaisen yhteistyön rakentumisesta. Tutkimuksen tavoitteena on näin muodostaa kattava kuva monialaisen yhteistyön ja ohjauksen lähtökohdista ja rakentumisesta ohjauspalveluiden työmuodoksi. Tutkimukseni pääkysymys on: Miten monialainen yhteistyö rakentuu ohjauksen työmuodoksi? Ensimmäinen osatutkimukseni (N=136 vastaajaa) koostuu monialaisen yhteistyön kokemuksia kartoittavan kyselyn kehittämisestä ja kyselyllä kerätystä aineistosta siitä, millaisena työntekijät kokevat monialaisen yhteistyön Ohjaamoissaan. Toinen osatutkimukseni (N=110 havainnoitua ti-lannetta) tarkastelee monialaisuuden näyttäytymistä Ohjaamojen työntekijöiden toimintana yhteistyössään ja ohjauksessaan. Kolmas osatutkimukseni (N=6 haastateltavaa) kartoittaa Ohjaamoiden työntekijöiden ja koordinaattoreiden käsityksiä monialaisen yhteistyön rakentumisesta Ohjaamoissa. Tarkastelen tuloksia Engeströmin kehittävään työntutkimukseen perustuvan toimintajärjestelmän mallin näkökulmasta. Ohjaamoissa toteutettavan monialaisen ohjauksen teoreettisia lähtökohtia tarkastelen postmodernien ohjausteorioiden viitekehyksessä. Tutkimuksen tulosten perusteella monialainen yhteistyö rakentuu ohjauksen työmuodoksi syklisenä prosessina. Monialaisen yhteistyön tavoitteellinen rakentuminen perustuu ohjauspalvelun rakenteelliselle vakaudelle, jossa korostuu yhteistyön organisoituminen ja toimivien sisäisten rakenteiden luominen. Ohjauksessa monialainen yhteistyö konkretisoituu monialaisina työmuotoina ja ohjausosaamisena, jotka edellyttävät erityistä monialaisen ohjauksen metaosaamista. Tutkimuksen tuloksena muodostan monialaisen ohjauksen mallin, joka antaa monialaisen ohjauksen toteuttamiselle ja kehittämiselle tutkimusperustaisen työvälineen ja viitekehyksen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMonialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi : monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9502-7
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright