Epämukava, transformatiivinen ja rohkea museo?
Viita-aho, M., Koistinen, A.-K., Kosonen, H., Matikainen, M., Turunen, J., & Vargas, R. (2023). Epämukava, transformatiivinen ja rohkea museo?. Tahiti, 13(2), 86-92. https://doi.org/10.23995/tht.137443
Julkaistu sarjassa
TahitiTekijät
Päivämäärä
2023Oppiaine
Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöKasvatustiedeResurssiviisausyhteisöNykykulttuurin tutkimusTaidehistoriaOpettajien peruskoulutusSchool of WellbeingEducationSchool of Resource WisdomContemporary CultureArt HistoryInitial Teacher EducationTekijänoikeudet
© Kirjoittajat 2023
Museot ovat historiallisesti toimineet identiteettien, normien ja valta-asetelmien rakentajina, tulkitsijoina ja muokkaajina. Nykypäivänä museoissa suhtaudutaan kuitenkin usein kriittisesti niiden historialliseen rooliin. Yhä useammin museoissa pyritään toimimaan yhteiskunnallisen muutoksen tuottajina ja hyödynnetään toisinaan jopa aktivistisia toimintatapoja. Vaikea kulttuuriperintö, sen herättämät epämukavat tunteet ja niiden käsittelytavat näyttäytyvätkin nykyajan museotyön keskeisimpinä kysymyksinä. Niiden käsittelyyn sisältyy kuitenkin ristiriitoja, jotka voivat herättää epämukavuutta sekä museokävijöissä että museoalan toimijoissa. Heinäkuussa 2023 käynnistynyt nelivuotinen Epämukava museo – Kohti turvallisia, rohkeita tiloja -tutkimushanke syntyi tarpeesta ymmärtää syvemmin museon asemaa vaikeiden aiheiden käsittelijänä analysoimalla erityisesti museovieraiden kokemia epämukavuuden tunteita ja tunteiden aiheutumisen syitä. Vaikka kävijöiden museokokemuksia on tutkittu myös aiemmin, ei museoiden mahdollisuuksista vaikuttaa kävijöiden ajatteluun tiedetä vielä paljoa. Hankkeen tavoitteena on pohtia erityisesti epämukavuuden kokemuksen sisältämää transformatiivista sekä korjaavaa potentiaalia ja museoiden mahdollisuuksia hyödyntää näitä kävijäkokemuksia osana muuttuvaa museotyötä.
...
Julkaisija
Taidehistorian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-0665Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194340504
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Koneen SäätiöLisätietoja rahoituksesta
Heinäkuussa 2023 käynnistynyt nelivuotinen Epämukava museo – Kohti turvallisia, rohkeita tiloja -tutkimushankeLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taiteidenvälisyys taidemuseoympäristössä : katsaus Ateneum-salin taiteidenvälisen toiminnan merkityksiin tekijöiden ja kävijöiden haastattelujen näkökulmasta
Taimiaho, Sonja (2011)Tutkimus käsittelee Ateneumin taidemuseossa sijaitsevaa taiteidenvälistä esiintymistilaa, Ateneum-salia, jonka ohjelmistoprofiili keskittyy nykykulttuurin esittelyyn esimerkiksi musiikin ja esittävän taiteen kautta. Vuonna ... -
Uncomfortable Knowledges and Transformative Learning : Reimagining the Museum in the Art of Gustafsson&Haapoja
Kosonen, Heidi; Turunen, Johanna; Koistinen, Aino-Kaisa (Routledge, 2024)Destructive human action is causing interconnected ecological and social challenges on an unprecedented scale. Scholars and artists from varied fields have critically expressed their concern about this in their research ... -
Pelillisten elementtien käyttö Suomen museoissa vuonna 2021
Perttu, Soli (2021)Opinnäytetyö tarkastelee suomalaisten museonäyttelyiden yleisötyössä käytettäviä pelejä ja pelillistämisen elementtejä. Tutkimusmateriaali koostuu yleisötyöstä vastaaville museotyöntekijöille lähetetyn kyselyn vastauksista. ... -
Museo - köydenvetoa tiedon ja elämyksien välillä : pohdintaa Suomen kulttuurihistoriallisten museoiden merkityksistä Suomen kansallismuseon ja Helsingin kaupunginmuseon museokävijöiden ja museoammattilaisten näkökulmista
Einola, Jenni (2015)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää Suomen kulttuurihistoriallisten museoiden merkityksiä nykypäivänä pyrkimällä myös hieman ennustamaan tulevaisuudennäkymiä Suomen kansallismuseon ja Helsingin kaupunginmuseon ... -
Transformative Teaching and Learning Through Engaged Practice : Lecturers’ and Students’ Experiences in a University and Underserved Community Partnership in Ireland
Quillinan, Bernie; MacPhail, Ann; Dempsey, Ciara; McEvoy, Eileen (Sage Publications, Inc., 2019)The Community Wellness, Empowerment, Leadership and Lifeskills (CWell) program is a 2-year community-driven program developed in partnership between an underserved community in Limerick City and staff at the University of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.