dc.contributor.author | Stolp, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2023-11-08T10:59:07Z | |
dc.date.available | 2023-11-08T10:59:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-9812-7 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91817 | |
dc.description.abstract | The present thesis contributes to the research field of student agency by exam-ining student agency in whole-class playing in primary school through the re-ported experiences of teachers and students. It approaches and explores agency through the conceptualizations from the fields of education and music educa-tion research, building bridges between the disciplines. The thesis consists of three qualitative interview-based sub-studies. The overall dataset comprised 11 music teachers from 10 primary schools and 23 sixth-grade students from one classroom. The students participated in semi-structured paired interviews, and the teachers participated in semi-structured one-to-one interviews. The data were analyzed by conducting qualitative content analysis using both abductive and inductive approaches. In sub-study 1, student agency in whole-class play-ing was examined through three levels of the teachers’ belief system: values, actions, and observations. The findings indicated how student agency in whole-class playing is inextricably connected to students’ diverse sociocultural, phys-ical, and temporal starting points, and to the physical conditions that either fa-cilitate or limit students to be agentic through the musical experience. Addi-tionally, the findings emphasized the central role of a teacher in the develop-ment and realization of student agency. In sub-study 2, the findings indicated how students’ experiences of their agency in whole-class playing are character-ized by openness and vulnerability when entering into an experience that is a constantly evolving relationship with music, self, and others. Furthermore, the findings of sub-study 3, based on the reported experiences of teachers and stu-dents, suggested how student agency in whole-class playing becomes an in-time emotional experience through interpersonal entrainment when individu-als aim for, achieve, and become aware of togetherness through musical, dia-logical, and emotional encounters. Overall, the present thesis provides both theoretical and practical knowledge of the potential of entrainment as a tool for establishing both individual and relative aspects of students’ agency in whole-class playing, as it functions as a glue between the individual and collective dimensions of agency. | en |
dc.description.abstract | Tämä väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa tarkasteltiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia oppilaiden toimijuudesta yhteismusi-soinnissa. Toimijuutta tarkasteltiin sekä oppilaiden yleisen toimijuuden kautta että musiikillisen toimijuuden näkökulmasta. Haastattelututkimukseen osallis-tui kymmenestä alakoulusta 11 opettajaa, jotka opettivat musiikkia, sekä 23 oppilasta yhdeltä 6. vuosiluokalta. Opettajien ja oppilaiden puolistrukturoidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysimenetelmien avulla käyttäen sekä ab-duktiivista että induktiivista lähestymistapaa. Ensimmäisen osatutkimuksen tulokset korostivat opettajan keskeistä roolia oppilaan toimijuuden muodos-tumisessa. Ne osoittivat, kuinka oppilaan toimijuus yhteismusisoinnissa on erottamattomasti yhteydessä oppilaiden moninaisiin sosiokulttuurisiin, fyysi-siin ja temporaalisiin lähtökohtiin, sekä fyysisiin olosuhteisiin, jotka joko edes-auttavat tai rajoittavat oppilaan toimijuutta yhteismusisoinnissa. Toisessa osa-tutkimuksessa havaittiin, kuinka oppilaiden omissa kokemuksissa toimijuu-destaan yhteismusisoinnissa korostuivat avoimuuden ja haavoittuvuuden teemat sekä tahdistumisesta löytyvät turvallisuuden kokemukset. Lisäksi 3. osatutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka oppilaan toimijuus yhteismusi-soinnissa tulee ymmärtää ajansisäisenä sekä tunnepitoisena kokemuksena tah-distumisen kautta, jolloin yksilöt pyrkivät, saavuttavat sekä tulevat tietoiseksi yhteenkuuluvuudesta musiikillisten, dialogisten ja tunnepitoisten kohtaamis-ten kautta. Kaiken kaikkiaan tämä tutkimus tarjoaa sekä teoreettista että käy-tännöllistä tietoa tahdistumisen merkityksestä oppilaan toimijuuden vahvis-tamisessa yhteismusisoinnin kontekstissa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | JYU Dissertations | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli I:</b> Stolp, E., Moate, J., Saarikallio, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teacher beliefs about student agency in whole-class playing. <i>Music Education Research, 24(4), 467-481.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/14613808.2022.2098264"target="_blank"> 10.1080/14613808.2022.2098264</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli II:</b> Stolp, E., Moate, J., Saarikallio, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Students’ experiences of their agency in whole-class playing. <i>International Journal of Music Education, Online first.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1177/02557614221130419"target="_blank"> 10.1177/02557614221130419</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli III:</b> Stolp, E., Moate, J., Saarikallio, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Exploring agency and entrainment in joint music-making through the reported experiences of students and teachers. <i>Frontiers in Psychology, 13, Article 964286.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.964286"target="_blank"> 10.3389/fpsyg.2022.964286</a> | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Student agency in whole-class playing in music education | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-9812-7 | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.relation.issn | 2489-9003 | |
dc.rights.copyright | © The Author & University of Jyväskylä | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | doctoralThesis | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |