Student agency in whole-class playing in music education
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
The present thesis contributes to the research field of student agency by exam-ining student agency in whole-class playing in primary school through the re-ported experiences of teachers and students. It approaches and explores agency through the conceptualizations from the fields of education and music educa-tion research, building bridges between the disciplines. The thesis consists of three qualitative interview-based sub-studies. The overall dataset comprised 11 music teachers from 10 primary schools and 23 sixth-grade students from one classroom. The students participated in semi-structured paired interviews, and the teachers participated in semi-structured one-to-one interviews. The data were analyzed by conducting qualitative content analysis using both abductive and inductive approaches. In sub-study 1, student agency in whole-class play-ing was examined through three levels of the teachers’ belief system: values, actions, and observations. The findings indicated how student agency in whole-class playing is inextricably connected to students’ diverse sociocultural, phys-ical, and temporal starting points, and to the physical conditions that either fa-cilitate or limit students to be agentic through the musical experience. Addi-tionally, the findings emphasized the central role of a teacher in the develop-ment and realization of student agency. In sub-study 2, the findings indicated how students’ experiences of their agency in whole-class playing are character-ized by openness and vulnerability when entering into an experience that is a constantly evolving relationship with music, self, and others. Furthermore, the findings of sub-study 3, based on the reported experiences of teachers and stu-dents, suggested how student agency in whole-class playing becomes an in-time emotional experience through interpersonal entrainment when individu-als aim for, achieve, and become aware of togetherness through musical, dia-logical, and emotional encounters. Overall, the present thesis provides both theoretical and practical knowledge of the potential of entrainment as a tool for establishing both individual and relative aspects of students’ agency in whole-class playing, as it functions as a glue between the individual and collective dimensions of agency.
...
Tämä väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa tarkasteltiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia oppilaiden toimijuudesta yhteismusi-soinnissa. Toimijuutta tarkasteltiin sekä oppilaiden yleisen toimijuuden kautta että musiikillisen toimijuuden näkökulmasta. Haastattelututkimukseen osallis-tui kymmenestä alakoulusta 11 opettajaa, jotka opettivat musiikkia, sekä 23 oppilasta yhdeltä 6. vuosiluokalta. Opettajien ja oppilaiden puolistrukturoidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysimenetelmien avulla käyttäen sekä ab-duktiivista että induktiivista lähestymistapaa. Ensimmäisen osatutkimuksen tulokset korostivat opettajan keskeistä roolia oppilaan toimijuuden muodos-tumisessa. Ne osoittivat, kuinka oppilaan toimijuus yhteismusisoinnissa on erottamattomasti yhteydessä oppilaiden moninaisiin sosiokulttuurisiin, fyysi-siin ja temporaalisiin lähtökohtiin, sekä fyysisiin olosuhteisiin, jotka joko edes-auttavat tai rajoittavat oppilaan toimijuutta yhteismusisoinnissa. Toisessa osa-tutkimuksessa havaittiin, kuinka oppilaiden omissa kokemuksissa toimijuu-destaan yhteismusisoinnissa korostuivat avoimuuden ja haavoittuvuuden teemat sekä tahdistumisesta löytyvät turvallisuuden kokemukset. Lisäksi 3. osatutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka oppilaan toimijuus yhteismusi-soinnissa tulee ymmärtää ajansisäisenä sekä tunnepitoisena kokemuksena tah-distumisen kautta, jolloin yksilöt pyrkivät, saavuttavat sekä tulevat tietoiseksi yhteenkuuluvuudesta musiikillisten, dialogisten ja tunnepitoisten kohtaamis-ten kautta. Kaiken kaikkiaan tämä tutkimus tarjoaa sekä teoreettista että käy-tännöllistä tietoa tahdistumisen merkityksestä oppilaan toimijuuden vahvis-tamisessa yhteismusisoinnin kontekstissa.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9812-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Stolp, E., Moate, J., Saarikallio, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Teacher beliefs about student agency in whole-class playing. Music Education Research, 24(4), 467-481. DOI: 10.1080/14613808.2022.2098264
- Artikkeli II: Stolp, E., Moate, J., Saarikallio, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Students’ experiences of their agency in whole-class playing. International Journal of Music Education, Online first. DOI: 10.1177/02557614221130419
- Artikkeli III: Stolp, E., Moate, J., Saarikallio, S., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Exploring agency and entrainment in joint music-making through the reported experiences of students and teachers. Frontiers in Psychology, 13, Article 964286. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.964286
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3580]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Students’ experiences of their agency in whole-class playing
Stolp, Eveliina; Moate, Josephine; Saarikallio, Suvi; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (SAGE Publications, 2022)The agency of primary school students has been studied increasingly in recent years; yet, we know relatively little about student agency in music educational settings or how students experience their participation in joint ... -
Teacher beliefs about student agency in whole-class playing
Stolp, Eveliina; Moate, Josephine; Saarikallio, Suvi; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2022)This study explores music teachers’ beliefs of student agency in whole-class playing and investigates what characterises student agency through teachers’ values, actions and observations within this unique multimodal and ... -
Scaffolded assistance provided by an EFL teacher during whole-class interaction
Hakamäki, Leena (University of Jyväskylä, 2005)Leena Hakamäki tutki, kuinka opettaja ja oppilaat laajentavat opetuskeskustelua vieraan kielen oppitunnilla ja millaisia strategioita opettajalla on käytössään hänen tukiessaan oppimista opettajajohtoisessa luokkaopetuksessa. ... -
Teacher orchestration of classroom interaction in science : exploring dialogic and authoritative passages in whole-class discussions
Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Viiri, Jouni; Nieminen, Pasi; Jokiranta, Kaisa; Hiltunen, Jenna (Taylor & Francis, 2019)Whereas science is fundamentally a result of a dialogic debate, the authoritative approach has been conceived of as a fundamental part of school science. Dialogic interactions encompass the mutual appreciation of different ... -
Student leadership experience : a phenomenological analysis from the perspective of student leaders in university student organizations
Gowthaman, Anamika (2019)The aim of this study is to explore the lived experiences of the student leaders from different student organizations at a university. This study was designed to better understand the phenomenon of student leadership from ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.