Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskelainen, Tiina
dc.contributor.authorAalto, Venla
dc.date.accessioned2023-11-08T06:34:37Z
dc.date.available2023-11-08T06:34:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91796
dc.description.abstractDigitalisaatio on lisääntynyt apteekeissa merkittävästi viime vuosien aikana. Apteekin työntekijät hyödyntävät päivittäisessä työssään muun muassa sähköistä reseptiä, tietojärjestelmiä, verkko- ja mobiilipalveluja sekä robotiikkaa. Tutkimusten mukaan erilaisten teknologioiden, järjestelmien ja sovellusten käyttö voi aiheuttaa käyttäjälle teknostressiä. Terveydenhuollossa on aiemmin tutkittu lääkärien ja hoitajien kokemaa teknostressiä, mutta tutkimuksia ei ole aiemmin tehty teknostressin osalta apteekkikontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät aiheuttavat teknostressiä apteekin työntekijöille ja millaisia oireita teknostressi heille aiheuttaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla apteekin työntekijöitä. Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että apteekin työntekijät kokevat teknostressiä työssään. Tyypillisimmin heille aiheutui teknostressiä tietojärjestelmien monimutkaisuudesta, järjestelmien toimimattomuudesta ja uusien järjestelmien sekä sovellusten opettelusta. Eniten teknostressiä aiheutui sähköisen reseptin ja tietojärjestelmien käytöstä. Teknostressi aiheutti apteekin työntekijöille sekä negatiivisia että positiivisia oireita. Negatiivisia oireita aiheutui kuitenkin eniten. Negatiivisiin oireisiin kuului esimerkiksi ahdistus, ärtymys, turhautuminen ja erilaiset fyysiset oireet, kuten sykkeen kohoaminen tai punastuminen. Positiivisiin oireisiin kuului muun muassa motivaation ja paineen lisääntyminen uusien teknologioiden opettelua kohtaan, hyvä mielentila teknostressikokemuksen jälkeen ja keskittymiskyvyn parantuminen. Apteekin työntekijöiden kokema teknostressi erosi jonkin verran terveydenhuollon työntekijöiden kokemasta teknostressistä, mutta kokemuksissa oli myös yhtäläisyyksiä. Teknostressin kokemuksen ollessa hyvin yksilöllinen havaittiin, että kaikki eivät teknostressiä välttämättä koe. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa apteekin työntekijöiden kokemasta teknostressistä ja myös teknostressistä apteekeissa verrattuna muuhun terveydenhuoltoon. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää apteekkien tietojärjestelmien kehityksessä sekä apteekkien sisäisessä toiminnassa, pyrkien esimerkiksi vähentämään työntekijöiden teknostressiä. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa tutkimuksissa laajentamalla tutkimusta koskemaan myös teknostressiä lieventävät tekijät.fi
dc.description.abstractDigitalization has increased significantly in pharmacies in recent years. In their daily work, pharmacy employees utilize electronic prescriptions, information systems, online and mobile services and robotics, among other things. According to studies, the use of various technologies, systems and applications can cause technostress to the user. In healthcare, technostress experienced by doctors and nurses has previously been studied, but studies on technostress have not previously been conducted in the context of pharmacies. The purpose of this study was to find out what factors cause pharmacy employees technostress and what kind of symptoms it brings about. The study was carried out as a qualitative study, and the data was collected by interviewing pharmacy employees. The results of the study showed that pharmacy employees experience technostress at work. Typically, they were subjected to technostress due to the complexity of information systems, systems not working and learning new systems and applications. Most technostress was caused by the use of electronic prescriptions and information systems. Technostress caused both negative and positive outcomes. However, the most outcomes were negative. They included anxiety, irritability, frustration, and various physical symptoms, such as increased heart rate or blushing. Positive outcomes included increased motivation and pressure to learn new technologies, a good temper after experiencing technostress, as well as improved concentration. Technostress experienced by pharmacy employees differed somewhat from the technostress experienced by healthcare workers, but there were also similarities in the experiences. As the experience of technostress is highly individual, it was found that not everyone necessarily experiences technostress. The study provided information on the technostress experienced by pharmacy employees as well as on technostress in pharmacies compared to other health care institutions. The results of the study can be utilized in the development of pharmacy information systems and in the internal operations of pharmacies, aiming to reduce technostress among employees. In addition, the results can be used in future studies by extending the research to include technostress inhibitors.en
dc.format.extent83
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTeknostressi apteekin työntekijöillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311087835
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoapteekit
dc.subject.ysoteknostressi
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright