Erfarenhetsexpertis ur empowerment-teoretiskt perspektiv : en sytematisk litteraturstudie
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Denna kvalitativa studie studerar erfarenhetsexpertis ur en empowerment-teoretisk synvinkel. Erfarenhetsexperter och deras kunskap har en central betydelse idag inom social- och hälsovården i Finland. En erfarenhetsexpert har oftast en personlig erfarenhet av psykisk eller fysisk sjukdom, missbruk, funktionsnedsättning, klientskap inom socialvården eller erfarenhet av att vara närstående eller anhörig. Erfarenhetsexpertverksamheten har förändrat klienters och tjänsteanvändares ställning och roll de senaste åren. Erfarenhetsexpertens erfarenhetskunskap kan tas tillvara exempelvis i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av tjänster. Idag finns en stark laglig grund för delaktighet för dem som berörs av service och tjänster inom social- och hälsovård. Avhandlingens syfte är att utreda hur erfarenhetsexpertis som sakkunskap beaktas inom sociala sektorn och om empowerment har betydelse i kontexten. I teoridelen beskrivs deltagande och delaktighet i relation till empowerment, makt och socialt arbete. Empowerment som betyder egen makt kan ses som en personlig utvecklingsprocess, men även omgivning, relationer och strukturer påverkar empowerment. Empowerment ger hopp och fakta om att förändring är möjlig. Socialt arbete kan möjliggöra kraftingivande möten med klienter och redskap att påverka systemet, vilket empowerment och demokrati handlar om. Makt är inbyggt i strukturer och relationer. Makt förekommer i socialarbetarens yrkesutövning och i relationen till dem hen ska stödja och hjälpa. Som forskningsmetod användes systematisk litteraturstudie. Urvalet omfattade 10 vetenskapliga kollegialt granskade artiklar och genom kvalitativ innehållsanalys analyserades materialet. I analysen steg fram att sakkunskap och roller är i förändring där professionella och erfarenhetsexperter möts. Resultatet av analysen sammanfattades i tre grupper: kunskap i förändring, deltagande som rättighet att få medverka och styra och maktaspekter. Delaktighet och deltagande möjliggör i bästa fall välbefinnande för erfarenhetsexperten och ökar erfarenhetskunskap bland professionella. Delaktighet och deltagande visar på ett behov att få medverka och dela erfarenhetskunskap med professionella och de styrande. Det kan skönjas motstånd mot förändring i maktrelationer hos professionella. Det upplevs maktlöshet hos erfarenhetsexperter. Erfarenhetsexpertis är något man uppnår genom personlig utveckling, vilket kan möjliggöröra att egen makt, empowerment ökar. Erfarenhetsexperter förväntas anta en viss roll, som erbjuds dem av professionella eller de som bestämmer. Trots maktmotstånd ses också delad makt som ett ideal. Barnens rättigheter att få vara delaktiga enligt FN:s deklaration om barns rättigheter utmanar också den professionella makten i denna kontext. Inom socialt arbete finns det både möjligheter och utmaningar inom erfarenhetsexpertis. Att makten har en betydelse i relationer och strukturer som omgärdar erfarenhetsexpertis är påtagligt och det gäller också socialt arbete.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sustainability evaluation of Indian Eco-Village Development -Project
Laitinen, Jaana (2010)The main aim of this study is to examine the sustainability level of an environmental development project called Eco-Village Development that is implemented in India, state of Rajasthan. The project started in 2002 and ... -
Rights based approaches to development in Ethiopia : theory, application and power dynamics
Ferguson, Hanna (2009)The purpose of this thesis is to explore aspects of rights based approaches to development. Particularly the aim is to describe how power works in and through the approach – on the theoretical and practical levels. The ... -
"When girls don't have to work that much they are doing better in school" : ethnographic case study on girls participation in Nepalese village school
Pikkarainen, Heli (2013)Tiivistelmä: Naiset elävät nepalilaisessa kulttuurissa alisteisessa asemassa. Naisten sorrettu asema näkyy selkeästi muun muassa koulutussektorilla, keskimäärin naiset ovat miehiä vähemmän koulutettuja. Tähän epäkohtaan ... -
Kokemusasiantuntijuus lastensuojelun sijaishuollossa
Kaivola, Milla (2022)Tutkielman tavoitteena oli luoda selkeä käsitys ja ymmärrys siitä, miten kokemusasiantuntijatoiminta näyttäytyy lastensuojelun sijaishuollossa. Tarkoituksena oli laajentaa ymmärrystä niin aiheesta kiinnostuneille, kuin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.