Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKähkönen, Anna-Leena
dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.authorLankinen, Heidi
dc.date.accessioned2023-11-03T06:40:57Z
dc.date.available2023-11-03T06:40:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91380
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omista ilmastokasvatusvalmiuksistaan ja sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on ilmastokasvatuksesta ja ilmastokasvatuksen haasteista. Valmiuksilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa tietoja, taitoja ja asenteita ilmastokasvatukseen liittyen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaopiskelijaa. Ilmastokasvatusvalmiuksia käsiteltäessä aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja käsityksiä tutkittaessa fenomenografiaa käyttäen. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijoiden kokemat valmiudet ilmastokasvatukseen vaihtelivat. Asenteelliset valmiudet koettiin yleisesti paremmiksi kuin taidolliset ja tiedolliset valmiudet. Taidollisissa valmiuksissa oli jonkin verran vaihtelua. Niissä opiskelijat kokivat vuorovaikutustaitonsa ja tiedonhakutaitonsa hyviksi. Heikoimmiksi koettiin tiedolliset valmiudet. Opiskelijat kokivat tarvitsevansa lisää tietoa ilmastonmuutoksesta, jotta voisivat toteuttaa ilmastokasvatusta hyvin. Opiskelijoilla oli hyvä käsitys ilmastokasvatuksesta ja heidän käsityksensä ilmastokasvatuksen haasteista olivat toistensa kanssa yhteneväisiä. Haastavana pidettiin arvoristiriitoja huoltajien ja koulun välillä, koulun toiminnan epäjohdonmukaisuutta, ilmastokasvatuksen epätasaista jakautumista ja konkreettisten ilmastokasvatuskeinojen puutetta.fi
dc.format.extent70
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia valmiuksistaan ilmastokasvatuksen toteuttamiseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311037399
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoilmastokasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright