Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMendoza Garay, Juan Ignacio
dc.date.accessioned2023-10-25T08:38:12Z
dc.date.available2023-10-25T08:38:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9799-1
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90616
dc.description.abstractMusic moves us. It moves our body and our feelings. One needs to move the respiratory tract to sing, hands and fingers to play a musical instrument, perhaps the whole body to dance along with music. Even when one doesn’t move, one might be emotionally moved by the music. These movements—actual or metaphorical—closely relate to the musical sound, as if one imitated the other. This coupling acts to communicate what is difficult to express otherwise: emotions. In effect, relations between music and bodily movement are numerous and diverse. The goal in this dissertation has been to examine specific aspects of such relations to gain a better understanding of them, as well as to use this understanding to devise novel digital musical instruments. First, a theoretical model was formulated to explain musical interaction. Here, people and musical instruments are regarded as agents that communicate by means of sensory signals organised in a hierarchical temporal structure of gestures at different timescales. This theory was utilised as a framework for the subsequent research, which dealt with measurement of different aspects of the framework. The first aspect related to modelling temporal segmentation of bodily motion. A method was developed and tested which is based on detection of change points, works in real time, and detects perceptually relevant gestures at different timescales. This method was applied to a novel gesturally controlled digital musical instrument, and to a system for musical sonification of daily activity to aid in reducing sedentarism. The second aspect of measurement provided new insights into the extent to which emotions may be conveyed by the body when playing an instrument or when dancing, and how this might be affected by perceptual sensory modalities and personality traits. The most salient factor was found to be not visual but auditory, with minor and major tonality being most strongly related to the perception of negative and positive emotions, respectively. Regarding movement, personality had a significant relationship with the way and extent that emotions were expressed in spontaneous dance, with Openness having the strongest relation, and Neuroticism and Conscientiousness the weakest. These contributions to knowledge serve to better understand musical phenomena and to advance innovation in the design of technologies for making music.en
dc.description.abstractMusiikki liikuttaa meitä. Se liikuttaa kehoamme ja tunteitamme. Laulaakseen pitää liikuttaa hengityselimiä, soitinta soittaakseen käsiä sekä sormia ja musiikin mukana tanssiakseen ehkä koko kehoa. Vaikka ihminen ei liikukaan, musiikki saattaa liikuttaa häntä emotionaalisesti. Nämä liikkeet – todelliset tai metaforiset – liittyvät läheisesti musiikilliseen ääneen, ikään kuin toinen matkisi toista. Tämä kytkentä toimii välittäen asioita, joita on vaikea ilmaista muuten: tunteita. Musiikin ja kehon liikkeen väliset suhteet ovatkin lukuisia ja monelaisia. Tämän väitöskirjan tavoitteena on ollut tarkastella tällaisia suhteita tietyistä näkökulmista niiden ymmärtämiseksi paremmin sekä käyttää tätä ymmärrystä uusien digitaalisten soittimien kehittämiseen. Ensin kehitettiin teoreettinen malli musiikillisen vuorovaikutuksen selittämiseksi. Mallissa ihmiset ja soittimet nähdään toimijoina, jotka kommunikoivat aistisignaalien välityksellä. Aistisignaalit ovat järjestäytyneet hierarkkiseen ajalliseen rakenteeseen eri aikaskaaloilla. Tätä teoriaa käytettiin viitekehyksenä seuraavissa tutkimuksissa, joissa keskityttiin mittaamaan viitekehykseen liityviä näkökulmia. Ensimmäinen näkökulma liittyi kehon liikkeen ajallisen segmentoinnin mallintamiseen. Tutkimuksessa kehitettiin ja testattiin menetelmä, joka perustuu muutospisteiden havaitsemiseen, toimii reaaliajassa ja havaitsee merkitykselliset eleet eri aikaskaaloilla. Tätä menetelmää sovellettiin uuteen eleohjattavaan digitaaliseen musiikki-instrumenttiin ja päivittäistä toimintaa kuvaavaan musiikilliseen sonifikaatiojärjestelmään, jonka avulla voidaan mahdollisesti vähentää sedentarismia. Mittauksen toinen näkökulma tarjosi uutta tietoa siitä, missä määrin keho voi välittää tunteita instrumenttia soitettaessa tai tanssittaessa, ja miten aistikanavat ja persoonallisuuden piirteet voivat vaikuttaa tähän. Keskeisimpänä tekijänä havaittiin olevan auditiivinen aistikanava visuaalisen sijaan, ja molli- ja duuri-tonaliteetti liittyi vahvimmin negatiivisten ja positiivisten tunteiden aistimiseen. Spontaanissa tanssissa taas persoonallisuudella oli merkittävä yhteys tapaan, jolla tunteet ilmaistaan. Persoonallisuuden piirteistä avoimuudella oli vahvin yhteys, neuroottisuudella ja tunnollisuudella oli heikoin. Nämä tulokset auttavat ymmärtämään musiikillisia ilmiöitä paremmin. Lisäksi ne auttavat kehittämään innovaatioita, joita voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan teknologioita musiikin tekemiseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Mendoza Garay, J. I., & Thompson, M. (2017). Gestural Agency in Human-Machine Musical Interaction. <i>M. Lesaffre, P.-J. Maes, & M. Leman (Eds.), The Routledge Companion to Embodied Music Interaction (pp. 412-419). Routledge, Taylor & Francis Group. Routledge Companions.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.4324/9781315621364-45"target="_blank"> 10.4324/9781315621364-45</a>. JYX: <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56654"target="_blank"> jyx.jyu.fi/handle/123456789/56654</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Mendoza Garay, J. I., & Thompson, M. (2017). Modelling Perceived Segmentation of Bodily Gestures Induced by Music. <i> E. V. Dyck (Ed.), ESCOM 2017 : Conference proceedings of the 25th Anniversary Edition of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM). Expressive Interaction with Music (pp. 128-133). Ghent University.</i> <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711024121"target="_blank"> Full text</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Mendoza Garay, J. I. (2022). Segmentation boundaries in accelerometer data of arm motion induced by music : online computation and perceptual assessment. <i>Human Technology, 18(3), 250-266.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.14254/1795-6889.2022.18-3.4"target="_blank"> 10.14254/1795-6889.2022.18-3.4</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli IV:</b> Thompson, M. R., Mendoza, J. I., Luck, G., & Vuoskoski, J. K. (2023). Relationships Between Audio and Movement Features, and Perceived Emotions in Musical Performance. <i>Music and Science, 6. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1177/20592043231177871"target="_blank"> 10.1177/20592043231177871</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli V:</b> Mendoza Garay, J. I., Burger, B., & Luck, G. (2022). Exploring relations between Big Five personality traits and musical emotions embodied in spontaneous dance. <i>Psychology of Music, 51(4), 1314-1332.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1177/03057356221135355"target="_blank"> 10.1177/03057356221135355</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli VI:</b> Mendoza Garay, J.I. (2023). The Rearranger Ball: Delayed Gestural Control of Musical Sound using Online Unsupervised Temporal Segmentation. <i>To appear in Proceedings of the Conference on New Interfaces for Musical Expression.</i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli VII:</b> Mendoza, J. I., Danso, A., Luck, G., Rantalainen, T., Palmberg, L., & Chastin, S. (2022). Musification of Accelerometry Data Towards Raising Awareness of Physical Activity. <i>S. Pauletto, S. Delle Monache, & R. Selfridge (Eds.), Proceedings of the Conference on Sonification of Health and Environmental Data (SoniHED 2022). KTH Royal Institute of Technology.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.5281/zenodo.7243875"target="_blank"> 10.5281/zenodo.7243875</a>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMimetic relationships between bodily movement and musical structure : theory, measurement, and application
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9799-1
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright