Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPukkila, Carita
dc.date.accessioned2023-10-24T09:34:09Z
dc.date.available2023-10-24T09:34:09Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90597
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja kartoittaa Halsuan kunnan peruskoulun ala-asteen 3. - 6. -luokilla ilmenevää kouluväkivaltaa ja oppilaiden suhtautumista siihen. Tutkimuksessa olivat Halsuan kunnan peruskoulun ala-asteiden 3. - 6. -luokkien oppilaat. Oppilaita oli yhteensä 111, joista 51 tyttöä ja 60 poikaa. Tutkimusongelmina olivat kouluväkivallan laatu ja yleisyys kyseisillä luokilla sekä oppilaiden suhtautuminen kouluväkivaltaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin tutkimuksen kuvailevan luonteen takia suoria jakaumia eli prosentti- ja frekvenssijakaumia. Ryhmien välisten vastausten erojen merkitsevyyttä testattiin Khin-neliötestillä ja riippumattomien ryhmien varianssianalyysillä. Väkivalta jaettiin lievään ja vakavaan väkivaltaan. Oppilaat havaitsivat enemmän lievää kouluväkivaltaa kuin vakavaa. Saman olivat huomanneet opettajat. Ryhmäväkivalta oli yleisempaa kuin yksilöväkivalta oppilaiden keskuudessa. Myös opettajien mielestä kouluväkivalta on lievää ryhmäväkivaltaa. Kiusanteon uhrit ilmoittivat joutuvansa lievän kouluväkivallan eli nimittelemisen, pilkkaamisen, tavaroiden ottamisen ja piilottamisen sekä tönimisen ja kamppaamisen uhreiksi. Pojat olivat sekä kiusanteon kohteina että kiusantekijöinä tyttöjä useammin. Neljäsluokkalaiset joutuivat muita useammin jatkuvan tönimisen ja kamppaamisen uhriksi kun taas kolmasluokkalaiset jatkuvan lyömisen uhriksi. Yleisimmät kiusanteon paikat olivat koulun piha, käytävä ja luokka ennen oppitunnin alkua. Kun oppilaat joutuivat itse kiusaamisen kohteeksi, olivat he usein valmiita antamaan samalla mitalla takaisin. Varsinkin pojille oli kostaminen ensimmäinen reaktio. Tytöt puolestaan yrittäisivät olla välinpitämättömiä. Kiusanteosta kerrottiin eniten ystäville ja heiltä saatiin myös useimmin apua. Oppilaiden mielestä opettaja käytti kiusaamistilanteiden selvittelyssä rankaisuna esimerkiksi jälki-istuntoa ja puhuttelua. Opettajat itse ilmoittivat keskustelevansa luokan kanssa. Oppilaiden mielestä vanhemmat ottivat suoraan yhteyttä kiusaajaan, jonka kanssa keskusteltiin asiasta. Joissakin tapauksissa otettiin yhteyttä kiusaajan kotiin tai opettajaan.fi
dc.format.extent115
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleKouluväkivalta Halsuan kunnan peruskoulun ala-asteen 3. - 6. -luokilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246629
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoväkivalta
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright