dc.contributor.author | Pukkila, Carita | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T09:34:09Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T09:34:09Z | |
dc.date.issued | 1991 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90597 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja kartoittaa Halsuan
kunnan peruskoulun ala-asteen 3. - 6. -luokilla ilmenevää
kouluväkivaltaa ja oppilaiden suhtautumista siihen. Tutkimuksessa
olivat Halsuan kunnan peruskoulun ala-asteiden 3. -
6. -luokkien oppilaat. Oppilaita oli yhteensä 111, joista 51
tyttöä ja 60 poikaa.
Tutkimusongelmina olivat kouluväkivallan laatu ja yleisyys
kyseisillä luokilla sekä oppilaiden suhtautuminen kouluväkivaltaan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin tutkimuksen kuvailevan
luonteen takia suoria jakaumia eli prosentti- ja frekvenssijakaumia.
Ryhmien välisten vastausten erojen merkitsevyyttä
testattiin Khin-neliötestillä ja riippumattomien ryhmien
varianssianalyysillä.
Väkivalta jaettiin lievään ja vakavaan väkivaltaan. Oppilaat
havaitsivat enemmän lievää kouluväkivaltaa kuin vakavaa. Saman
olivat huomanneet opettajat. Ryhmäväkivalta oli yleisempaa
kuin yksilöväkivalta oppilaiden keskuudessa. Myös opettajien
mielestä kouluväkivalta on lievää ryhmäväkivaltaa.
Kiusanteon uhrit ilmoittivat joutuvansa lievän kouluväkivallan
eli nimittelemisen, pilkkaamisen, tavaroiden ottamisen
ja piilottamisen sekä tönimisen ja kamppaamisen uhreiksi.
Pojat olivat sekä kiusanteon kohteina että kiusantekijöinä
tyttöjä useammin. Neljäsluokkalaiset joutuivat muita useammin
jatkuvan tönimisen ja kamppaamisen uhriksi kun taas kolmasluokkalaiset
jatkuvan lyömisen uhriksi.
Yleisimmät kiusanteon paikat olivat koulun piha, käytävä ja
luokka ennen oppitunnin alkua.
Kun oppilaat joutuivat itse kiusaamisen kohteeksi, olivat he
usein valmiita antamaan samalla mitalla takaisin. Varsinkin
pojille oli kostaminen ensimmäinen reaktio. Tytöt puolestaan
yrittäisivät olla välinpitämättömiä. Kiusanteosta kerrottiin
eniten ystäville ja heiltä saatiin myös useimmin apua. Oppilaiden
mielestä opettaja käytti kiusaamistilanteiden selvittelyssä
rankaisuna esimerkiksi jälki-istuntoa ja puhuttelua.
Opettajat itse ilmoittivat keskustelevansa luokan kanssa.
Oppilaiden mielestä vanhemmat ottivat suoraan yhteyttä kiusaajaan,
jonka kanssa keskusteltiin asiasta. Joissakin tapauksissa
otettiin yhteyttä kiusaajan kotiin tai opettajaan. | fi |
dc.format.extent | 115 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Kouluväkivalta Halsuan kunnan peruskoulun ala-asteen 3. - 6. -luokilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310246629 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | väkivalta | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |