Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPäivärinta, Terhi
dc.date.accessioned2023-10-24T09:06:51Z
dc.date.available2023-10-24T09:06:51Z
dc.date.issued1990
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90595
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vuonna 1985 voirnaanastuneiden peruskoululain ja -asetuksen vaikutusta peruskoulun opetussuunnitelrnajärjestelrnään. Erityisen kiinnostuksen kohteena on se, miten kotiseudun kulttuuriperinne ilmenee peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmissa. Voimassa oleva, peruskoulun toimintaa säätelevä asetus antaa kunnille mahdollisuuden ottaa huomioon opetuksessa paikalliset olosuhteet ja käsitellä opetettavia asioita kunnan omasta kulttuuriperinteestä käsin. Lisäksi kunnilla on itsenäistä päätäntävaltaa opetussuunnitelrniensa suhteen. Tätä tutkimusta tehtäessä ovat ensimmäiset em. lain puitteissa toimineet kunnalliset opetussuunnitelrnatoirnikunnat lopettamassa toimikauttaan. Varsinaisena tutkirnustehtävänä oli selvittää niitä rnahdollisuuksia, joita nykyinen lainsäädäntö antaa kunnan opetussuunnitelman laadinnassa ja erityisesti sitä, miten kunnat ovat käyttäneet lain ja asetuksen suomaa mahdollisuutta hyväkseen tuoda esille oman kunnan kulttuuriperinnettä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös museoiden mahdollisuuksia toimia koulujen apuna kotiseudun kulttuuriperinnön välittäjinä. Tutkimuksen empiirisen osan tarkoituksena oli selvittää sitä, miten kunnalliset opetussuunnitelmat on laadittu alueellisesti, tässä tapauksessa Keski-Pohjanmaalla. Empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin saarnaan myös tietoa siitä, miten opetussuunnitelrnatoirnikunnat ovat työskennelleet ensimmäisenä toimikautenaan. Tutkimuksessa kuvataan myös käytännöstä saatujen esimerkkien perusteella museon ja koulun välistä vuorovaikutusta ja kokemuksia museon käytöstä kouluopetuksen tukena. Tarkastelu osoitti, että peruskoululaki ja -asetus antavat kunnille liikkumavaraa opetussuunnitelmien sisältöjen suhteen. Hyvin monissa oppiaineissa ja aihekokonaisuuksissa voidaan tuoda esille oman kotiseudun kulttuuriperintöä ja näin välittä tietoa oppilaille heidän omasta kokernuspiiristään käsin. Tarkastelu toi esille myös tarpeen koulun yhteistyöstä ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Kyselylomakkeen avulla suoritettu empiirinen tutkimus osoitti, että kunnalliset opetussuunnitelmatoimikunnat ovat vasta työnsä alussa. Opetussuunnitelmatyöhön on päästy käsiksi, mutta nyt ollaan toteutuksen kynnyksellä. Kunnallisen opetussuunnitelman toteutuminen vaatii ennenkaikkea opettajien perehtymistä opetussuunnitelmaan sekä kunnallista oppimateriaalia. Materiaalin teossa ovat monet kunnat ongelman edessä, koska tarvittavia henkilöresursseja ei ole käytettävissä. Periaattessa opetussuunnitelmatoimikunnat suhtautuvat kuitenkin myönteisesti tehtäväänsä. Nykyinen opetussuunnitelmajärjestelmä vaatii pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työskentelyä kunnissa. Suunnitelmallisuutta tarvitaan niin opetussuunnitelman laatijoilta kuin toteuttajiltakin. Edellytykset omaperäisen, kunnan kulttuuriperintöön kiinnittyvälle, opetussuunnitelman mutta mistä löytyvät ne innokkaat laatimiselle ovat olemassa, alullepanijat, jotka saavat kaikki muutkin opetustyössä mukana olevat innostumaan kunnallisesta opetussuunnitelmasta ja sen kehittämisestä?fi
dc.format.extent102
dc.language.isofi
dc.subject.otherkunnallinen opetussuunnitelma
dc.subject.otheropetussuunnitelmatoimikunta
dc.subject.otherkulttuuriperinne
dc.titleOpetussuunnitelma ja kotiseudun kulttuuriperinne : kotiseudun kulttuuriperinne osana peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246627
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomuseot
dc.subject.ysokotiseutu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysokotiseutuoppi
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot