Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorFörbom, Maria
dc.date.accessioned2023-10-24T05:16:27Z
dc.date.available2023-10-24T05:16:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90576
dc.description.abstractKielitaito on ratkaisevassa asemassa Suomeen ulkomailta muuttaneiden työllistymisessä ja integraatiossa. Työssä tarvittavaa kielitaitoa ei kuitenkaan aina saavuteta koulussa, ja työpaikka on sen vuoksi tärkeä oppimisympäristö. Tutkimus kartoitti niitä tekijöitä, jotka edistävät tai vaikeuttavat suomen kielen oppimista työpaikalla. Sen tarkoitus on tuottaa ammatillisessa koulutuksessa ja työelämässä sovellettavaa tietoa. Laadullinen tutkimus toteutettiin narratiivisella eläytymismenetelmällä. Yhteensä 20 ammatillisessa koulutuksessa toimivaa opettajaa, ohjaajaa ja valmentajaa pohti kuvitteellisen kehyskertomuksen pohjalta Irakista Suomeen muuttaneen miehen mahdollisuuksia oppia kieltä rakennusalan työpaikalla. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempaa tutkimusta. Vastaajien kertomuksissa kielen oppimista edisti työpaikan toimiva vuorovaikutus sekä työtehtävien ja kielenkäyttötilanteiden monipuolisuus. Vastaavasti tuen puute ja yksipuoliset työtehtävät ja kielenkäyttötilanteet nähtiin vaikeuttavina tekijöinä. Toisaalta kielenoppijan omien resurssien, esim. työn ulkopuolisten verkostojen, sekä ennen kaikkea oppimismotivaation merkitys nousivat kertomuksissa esiin. Työpaikan monikielisyys näyttäytyi kertomuksissa sekä haasteena että mahdollisuutena. Työnantajan erityisesti maahanmuuttaneille tarjoamaa tukea tärkeämpänä näyttäytyi työyhteisön ilmapiiri. Tutkimuksen pohjalta voi esittää sen johtopäätöksen, että maahanmuuttaneiden kielen oppimista kannattaisi tukea paitsi heille räätälöidyllä kielen opetuksella myös vahvistamalla työpaikan ilmapiiriä ja kielitietoisuutta.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofi
dc.title”Raksalla käytävät keskustelut on aika small talkkia usein.” : suomen kielen oppimista työpaikalla edistävät ja vaikeuttavat tekijät ammatillisen oppilaitoksen henkilöstön kertomina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246608
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoeläytymismenetelmä
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot