Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKotoneva, Henna
dc.date.accessioned2023-10-06T09:23:53Z
dc.date.available2023-10-06T09:23:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89487
dc.description.abstractHuoli nuorten osallistamattomuudesta heräsi 2000-luvulla ja samalla myös siitä, ettei alakoulussa enää opiskeltu yhteiskunnallisia tietoja. Tässä tutkimuksessa tarkastelen kirjallisuuden kautta rakentuneen aktiivisen kansalaisuuden ihannetta perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista tarkastellaan lukuja, jotka käsittelevät koulun arvoja, työtapoja, toimintakulttuuria sekä aihekokonaisuuksia ja laaja-alaista oppimista. Oppiaineista tarkastelussa ovat äidinkieli, uskonto, elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi sekä ympäristö- ja luonnontieto kustakin opetussuunnitelmasta riippuen. Tutkimukseni teoria rakentuu peruskoulun historian selvittämiselle ja aktiivisen kansalaisuuden teemalle. Isänmaallisuuskasvatus oli vahva osa kouluja sotien välisenä aikana mutta sotien jälkeen asian oli muututtava. Peruskoulussa kansalaistaito oli yksi oppiaine 1990-luvulle, kunnes se vuonna 1994 yhdistettiin ympäristö- ja luonnontietoon. Vuonna 2004 kansalaistaito poistui kokonaan, kunnes vuoden 2014 opetussuunnitelmassa yhteiskuntaoppi tulee oppiaineeksi myös alakouluun. Kuitenkin aihekokonaisuudet vuosien 1994 ja 2004 pitivät sisällään kansalaistaidon oppiaineen sisältöjä. Aktiivisen kansalaisen ihanteessa taas korostuu osallistuminen yhteiskunnan toimintaan, kriittinen keskustelu, uudet kansalaistoiminnan ympäristöt sekä tietojen merkitys. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen analyysi toteutetaan deduktiivisena sisällönanalyysinä. Analyysin luokittelu perustuu neljään kirjallisuudessa ja aiemmassa tutkimuksessa korostuneeseen teemaan, jotka ovat osallisuus, rakentava kriittisyys, tieto- ja viestintätekniikka sekä yhteiskunnalliset tiedot. Tutkimuksen aineisto on luokiteltu jäsennellysti eli huomioitu vain luokitteluun sopivat analyysiyksiköt. Tutkimuksen tulosten perusteella aktiivisen kansalaisuuden teemat saavat jokaisessa opetussuunnitelmassa entistä enemmän huomioita. Osallisuuden merkittävimmäksi keinoksi tulee vuorovaikutus, johon yhdistyy rakentava kriittisyys eli omien mielipiteiden ilmaiseminen ja samalla muiden kuuntelu. Tieto- ja viestintätekniikkaa on osattava käyttää mutta sitä on myös ymmärrettävä ja hyödynnettävä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta. Yhteiskunnalliset tiedot korostuvat yhteiskuntaopin tullessa alakoulun oppiaineeksi. Koulu pyrkii siis opetussuunnitelmien kautta vastaamaan aktiivisen kansalaisen ihanteisiin.fi
dc.format.extent93
dc.language.isofi
dc.subject.otheraktiivinen kansalainen
dc.titleAktiivisen kansalaisen ihanne perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1994, 2004 ja 2014
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310065516
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot