Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKarvanen, Juha
dc.contributor.authorInto, Niko
dc.date.accessioned2023-08-29T06:01:36Z
dc.date.available2023-08-29T06:01:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88755
dc.description.abstractTieliikenneonnettomuudet ovat yleinen uutisoinnin ja tutkimuksen kohde. Onnettomuuksiin liittyviä taustatekijöitä on monia, kuten esimerkiksi liikenteen määrä, kuljettajan veren alkoholipitoisuus, väsymys, nopeus, sää, valoisuus ja liikennejärjestelyt. Liikennemäärä on selittäjä, johon ei ole suuremmin kiinnitetty huomiota tieliikenneonnettomuustutkimuksissa, vaikka sillä on suuri vaikutus liikenneolosuhteisiin. Tässä tutkielmassa pyritään estimoimaan tieliikenneonnettomuuksien todennäköisyyksiä eri tilanteissa liikenteen automaattisten mittaustietojen (LAM) avulla. Aineiston laajuuden vuoksi tutkielmassa keskitytään vain valtateillä 1–10 tapahtuneisiin onnettomuuksiin. Valtatiet jaetaan 29 tapaukseen, jotta saadaan aluekohtaista tietoa liikennemäärästä. Aineisto on vuosilta 2017–2021 ja valmiin aineiston laajuus on 1 268 544 riviä. Aluksi aineistot täytyy saada yhtenevään muotoon sekä määrittää tarkalleen, miten onnettomuuksien todennäköisyyksiä estimoidaan. Mallinnetaan yhden tunnin aikaista onnettomuuden todennäköisyyttä tieosuudella, jossa selittäjinä ovat liikennemäärä, suhteellinen ruuhkaisuus, tieosuuden pituus, vuorokaudenaika sekä vuodenaika. Mallinnus toteutetaan logistisella regressiomallilla. Aineiston laajuuden ansiosta muuttujakohtaiset p-arvot ovat hyvin pieniä. Suurimman kokonaisvaikutuksen mallissa aiheuttaa liikennemäärä. Tien suhteellisen ruuhkaisuuden vaikutus on myös selvä. Tapauskohtaisesti aineistossa havaitut onnettomuusriskit poikkeavat mallin antamista estimaateista, joissain tapauksissa huomattavasti. Tapauksista osa on siis onnettomuusalttiimpia kuin toiset. Mikäli mallista haluaisi tapauskohtaisesti yhä tarkemman, malliin tarvittaisiin lisää selittäjiä, joita ei käytetyissä aineistossa ollut saatavilla.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherliikennemäärä
dc.subject.otherlogistinen regressiomalli
dc.subject.othertieliikenteen automaattiset mittaustiedot
dc.titleLiikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308294793
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosMatematiikan ja tilastotieteen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematics and Statisticsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTilastotiedefi
dc.contributor.oppiaineStatisticsen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi4043
dc.subject.ysovaltatiet
dc.subject.ysoliikenneonnettomuudet
dc.subject.ysoliikenne
dc.subject.ysoliikenneturvallisuus
dc.subject.ysotilastotiede
dc.subject.ysotieliikenne
dc.subject.ysotiet
dc.subject.ysoonnettomuudet
dc.subject.ysoregressioanalyysi
dc.subject.ysoajonopeus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright