Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorInberg, Jere
dc.date.accessioned2023-07-12T04:40:39Z
dc.date.available2023-07-12T04:40:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88375
dc.description.abstractViime vuosien aikana cancel-kulttuurin nimeä kantava ilmiö on yleistynyt olennaiseksi osaksi julkista keskustelua samalla aiheuttaen sekasortoa henkilöiden, organisaatioiden ja yritysten keskuudessa. Cancel-kulttuurilla viitataan moderniin aktivismin muotoon, jonka tavoitteena on sosiaalisesti syrjäyttää tai poistaa valta-asemasta väärinkäytöksiin syyllistynyt toimija. Cancel-kulttuurin leviämistä on selitetty useilla tekijöillä kuten kuluttajien kasvaneella tietoisuudella ja vaatimuksilla yhteiskunnallisia tekoja kohtaan sekä etenkin sosiaalisessa mediassa kasvaneella polarisaatiolla. Tämän lisäksi lukuisat digitaalisten alustojen ominaisuudet, kuten algoritmit, ovat edesauttaneet cancel-kulttuurin yleistymisessä. Tästä huolimatta tutkijat eivät ole toistaiseksi saavuttaneet tyhjentävää ymmärrystä cancel-kulttuurista ja siihen johtavista tekijöistä. Tässä tutkimuksessa pyrin saavuttamaan syvällisempää ymmärrystä cancel-kulttuurista ja sitä edeltävistä vaiheista hyödyntämällä diskurssianalyysia twiitteihin, joilla ihmiset osallistuvat cancelkulttuurin. 126 twiitin aineistosta oli löydettävissä kuusi diskurssia: käytännöllisyyteen perustuvat cancel-toimenpiteet, misinformaatioon tai disinformaation perustuvat cancel-toimenpiteet, Spotifyn riittämättömään maksupolitiikkaan perustuvat cancel-toimenpiteet, yhteisöllisyyteen perustuvat cancel-toimenpiteet, cancel-kulttuurin kritiikki ja tavallisesta poikkeavaan käytökseen perustuvat cancel-toimenpiteet. Nämä löydökset tukevat aiempien tutkimuksien havaintoja ja tuovat uusia näkökulmia cancel-kulttuurissa käytettyyn kieleen liittyen. Lopussa esitän myös jatkotutkimusehdotuksia cancel-kulttuuriin liittyen.fi
dc.description.abstractIn recent years, the phenomenon of cancel culture has arisen as a prevalent part of public discourse causing turmoil for various individuals, organizations, and corporations. By cancel culture people mean a modern form of activism prevalent especially online, which seeks to socially ostracize or remove agents guilty of misdeeds from positions of power. The spread of cancel culture has been explained by factors such as consumers being both more demanding and aware of societal issues and the increase in polarization especially on social media. Various phenomena around digital platforms and the modern online discourse have also played a part in increasing such discussion. However, a more detailed understanding of cancel culture and the specific circumstances leading to it are still not clearly understood. In this study, by applying discourse analysis to tweets used to participate in cancel culture I seek to achieve a better understanding of the motives behind cancellation actions. From the data consisting of 126 tweets, six discourses were found: Cancelling based on practicality, Cancelling based on misinformation or disinformation, Cancelling based on Spotify’s inadequate payment policies, Cancelling based on communality, Criticism of cancel culture, and Cancelling as atypical behavior. These results contribute to the previous academic studies on cancel culture by providing additional details on the use of language in cancelling situations and by supporting some of the previous findings. Recommendations for further future research on cancel culture are also made.en
dc.format.extent66
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othercancel culture
dc.subject.otherSpotify
dc.subject.otherJoe Rogan
dc.title"#CancelSpotify That's the entire tweet!" : a look into cancel culture on Twitter in the case of Spotify and Joe Rogan
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307124502
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysojulkinen keskustelu
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysopublic discussion
dc.subject.ysomedia
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright