dc.contributor.author | Paakkonen, Tiitu | |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T05:34:28Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T05:34:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88357 | |
dc.description.abstract | Työhyvinvointi on laaja käsite ja sitä voidaan tutkia useilla eri keinoilla. Työhyvinvointia tutkitaan kuitenkin usein työhyvinvoinnin ongelmien, kuten työuupumuksen kautta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa työhyvinvoinnin käsitettä lähestytään affektiivisen työhyvinvoinnin mallin kautta ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta tarkastellen.
Opettajat ovat jo vuosikymmeniä kärsineet heikentyneestä työhyvinvoinnista ja vuonna 2020 koronapandemian aiheuttamat koulujen sulkemiset pakottivat opettajat sopeutumaan hyvin nopeasti täysin uudenlaiseen tapaan tehdä työtään lisäten heidän työkuormaansa entisestään. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää opettajien tunneperäisen työuupumusoireilun yleisyyttä koronapandemian aikana, ja kartoittaa uupumusoireiluun yhteydessä olevia tekijöitä.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kirjallisuushaku toteutettiin alkuvuonna 2022 kolmeen eri tietokantaan: Medlineen (Ovid), Pubmediin sekä PsychInfoon. Hakulauseke tuotti yhteensä 141 tulosta, joista karsiutui duplikaattien poiston sekä tarkemman seulonnan myötä 135 tutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kuusi eri puolilla maailmaa toteutettua poikkileikkaustutkimusta, jotka tutkivat opettajien ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta koronapandemian aikana. Tutkimukset osoittivat, että ahdistuneisuus sekä masentuneisuus oli yleistä opettajien keskuudessa koronapandemian aikana, mutta ei silti huomionarvoisesti yleisempää verrattuna koronapandemiaa edeltävään aikaan.
Masentuneisuuden ja ahdistuneisuuden kanssa yhteydessä havaittiin olevan etäopetukseen, koronavirustartuntaan sekä kotiin ja perheeseen liittyviä pelkoja, epävarmuuksia ja muita ongelmia. Poikkileikkaustutkimusten tulokset eivät kerro syy-seuraussuhteista, minkä vuoksi jatkotutkimusta opettajien ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden taustasyistä tarvitaan. Lisäksi tutkimusta tarvitaan myös opettajien vuosikymmeniä jatkuneen heikentyneen työhyvinvoinnin syiden sekä opettajien työhyvinvoinnin edistämisen keinojen tarkempaan kartoitukseen. | fi |
dc.format.extent | 38 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Opettajien työuupumusoireilu koronapandemian aikana | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202307114484 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Health Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50411 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | masennus | |
dc.subject.yso | pandemiat | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |