Kirjoittamisen arviointi ja kirjoitustaidon kehittyminen kotoutumiskoulutuksessa
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten aikuisten maahanmuuttajien kirjoittamisen taitoa arvioidaan kotoutumiskoulutuksen aikana. Tutkielmassa verrataan kolmesta eri arviointiaineistosta saatavaa tietoa aikuisen maahanmuuttajan monilukutaidon, erityisesti kirjoittamisen osataidon kehittymisestä. Tutkielmassa tarkastellaan myös digitaalisten menetelmien ja oppimisympäristöjen yhteyttä suomen kielen oppimiseen ja kirjalliseen tuottamiseen. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, miten tutkimusryhmän kotoutumiskoulutukseen osallistuvien aikuisten kirjoitustaito kehittyy koulutuksen aikana sekä millaisia vaikutuksia erilaisilla arviointikäytänteillä ja digitaalisen kirjoittamisen lisääntymisellä on arvioinnin lopputulokseen sekä kielenoppijan kokemuksiin kirjoitus-taitonsa riittävyydestä. Tulosten pohjalta pohditaan digitalisaation vaikutusta aikuisen maahanmuuttajan kielitaidon arviointiin ja verrataan osallistujien suoriutumista kirjoittamisen osataidossa kolmen eri arviointikäytänteen osalta: kotoutumiskoulutuksen arviointipolku ja loppukoe oppilaitoksessa, Yleisten kielitutkintojen keskitason kirjoittamisen osakoe, Yleisten kielitutkintojen digitaalinen pilottitesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kirjoittamisen tarkkuuden kehittyminen ja yhteys kirjoittajan kokonaiskielitaitoon alakouluiässä
Honko, Mari (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Rukko, Soili (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset ... -
Koulutustaustan ja lähtötaitotason merkitys suomen kielen oppimiselle kotoutumiskoulutuksessa
Seppälä, Tanja (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2022)Tässä artikkelissa tarkastelen, millaisen suomen kielen taidon opiskelijat saavuttavat kotoutumiskoulutuksessa. Lisäksi analysoin, miten koulutustausta ja suomen kielen lähtötaitotaso ovat yhteydessä kielenoppimiseen. ... -
Puhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu
Kärki, Katja (2014)Tutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista ... -
Orastavan kirjoitustaidon kehittyminen ja arvioinnin haasteet
Tammelin-Laine, Taina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2014)The Finnish application of the language pro+ ciency scales of the Common European Framework of Reference for languages (CEFR) is used as the base of evaluation in the integration training at all levels, even in the language ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.