Yliopistokoulutettujen urapääoman yhteys sisäisiin ja ulkoisiin uratavoitteisiin työuran alkuvaiheessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen yliopistokoulutettujen urapääoman eri sisällöllisten ulottuvuuksien eli inhimillisen, sosiaalisen ja psykologisen
pääoman yhteyttä sisäisiin ja ulkoisiin uratavoitteisiin työuran alkuvaiheessa.
Tutkielmani syventyy henkilökohtaisen osaamisen johtamisen merkityksiin
tarkastelemalla tuottavan työelämän lähtökohtana yksilöä ja tämän urapääomaa.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Jyväskylän
yliopistosta valmistuneilta alumneilta joulukuun 2021 aikana. Kutsu kyselyyn
vastaamiseen lähetettiin Jyväskylän ylipiston alumnirekisterin kautta vuosina
2010–2019 Jyväskylän yliopistosta valmistuneille alumneille, joista 137 alumnia osallistui tutkimukseen. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että inhimillinen pääoma oli yhteydessä sisäisiin
uratavoitteisiin: alumnit, jotka raportoivat enemmän inhimillistä pääomaa,
raportoivat myös vahvoja sisäisiä uratavoitteita. Lisäksi havaittiin viitettä antava yhteys sosiaalisen pääoman ja ulkoisten uratavoitteiden välillä: mitä enemmän alumnit raportoivat sosiaalista pääomaa, sitä vahvempia ulkoisia uratavoitteita heillä oli.
Tutkimukseni mukaan ammatillinen osaaminen ja profiloituminen sekä
kouluttautuminen näyttäytyvät merkityksellisinä yksilön sisäisen
tavoiteorientaation muodostumisessa. Esitän, että tulevaisuudessa tulisi lisätä
keskustelua yksilölähtöisten urapolkujen johtamisesta sekä uudistaa
yhteiskunnallista jatkuvan oppimisen järjestelmää yksilöiden sisäistä
uratavoiteorientaatiota tukevaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia
Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Collin, Kaija; Pihlajamaa, Justiina (Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten jatkuva oppiminen työelämässä on noussut viime vuosina erääksi aikamme tärkeimmistä puheenaiheista. Sen taustalla on useat globaalit muutostrendit, jotka synnyttävät uudenlaisia oppimisvaatimuksia. Aikuisten ... -
Jatkuvan oppimisen reformi poliittisena päämääränä : analyysi Opetus- ja kulttuuriministeriön jatkuvan oppimisen kehittämishankkeen perusteista
Kallinen, Mirja (2020)Jatkuva oppiminen on yleisesti hyväksytty koulutusta, ihmisten toimintaa ja identiteetin rakentamista ohjaavaksi periaatteeksi. Se on asetettu koulutuspoliittiseksi päämääräksi niin Euroopan unionin tasolla kuin kansallisesti ... -
Johdanto : Jatkuva oppiminen ja työelämä (aikuis)kasvatustieteellisessä viitekehyksessä
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
Lundahl, Milka; Keränen, Jussi (2020)Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ... -
Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren
Ollikainen, Jani-Petteri (Edistyksellinen tiedeliitto, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.