Ammatillisen opettajan osaamisen ja identiteetin rakentuminen : - Työelämälähtöinen ja osaamisperustainen ammatillinen opettajankoulutus
The context of this research was Finnish vocational education and training (VET) teacher training that was conducted following a workplace-oriented and competence-based training model. The aim of this qualitative case study and action-based research was to describe the development of teacher competences and teacher identity within this training model.
The participants of this study were 44 VET teacher trainees who al-ready worked as unqualified VET teachers. All participants from five multiprofessional training groups filled in the graduation questionnaire. Additionally, one of the groups (n = 15) produced more detailed and longitudinal data, including reflection texts and learning diaries. The datasets were analyzed using qualitative content analysis and narrative thematic analysis.
The findings showed that workplace-oriented and competence-based VET teacher training seemed to produce solid VET teacher competences. Both practical and conceptual competences were gained. For example, new pedagogical methods were learnt and implemented during the training, supported by increased pedagogical knowledge and conceptual thinking. Competences gained seemed to integrate strongly into the vocational teachers’ practical work. Six practical components of VET teachers’ digital competences were identified. The training model also seemed to offer a platform for developing the VET teacher identity, leading to individual and various teacher identity trajectories. Starting from their initial teacher identities, some trajectories moved towards the teaching profession and some moved away, emphasizing their former craft fields.
The findings also showed that both environments – workplaces and teacher training – included supportive and challenging factors for competence and developing the teacher identity. The study suggests that in workplace-oriented and competence-based VET teacher training, competence and identity construction at best seemed to form a cyclical process supporting each other, alongside with teacher trainees’ own individual activity and effort. A practical workplace-oriented training model for VET teachers is presented.
Key words: VET teacher training, work-based training, competence, competence-based training, VET teacher identity
...
Tämän väitöskirjatutkimuksen kontekstina toimi työelämälähtöinen ja osaamisperustainen suomalainen ammatillinen opettajankoulutus. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää opettajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä sekä opettajaidentiteettiin liittyviä kehityskulkuja. Lisäksi kartoitettiin näitä tukevia ja/tai haastavia tekijöitä koulutusprosessin aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, joka sisälsi toimintatutkimuksellisia piirteitä.
Tutkimukseen osallistui viisi ryhmää ammatillisia opettajaopiskelijoita (N = 44), joilla kaikilla oli jo työpaikka epäpätevänä ammatillisena opettajana. Kaikki osallistuivat koulutuksen valmistumisvaiheen kyselyyn. Tämän lisäksi yksi ryhmistä (n = 15) tuotti syvällisempää ja prosessimaista tutkimusaineistoa (aloitus- ja päätösvaiheen reflektiotekstit sekä opiskelun aikaiset oppimispäiväkirjat) koulutuksen ajalta. Aineistojen analyysimenetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysia ja narratiivista teema-analyysia.
Tulokset osoittivat, että koulutusprosessin aikana osallistujat kehittivät käsitteellistä opettajuuden tieto- ja arvoperustaan liittyvää sekä käytännöllistä opetusmenetelmiin ja oppijalähtöisempään ohjaukseen liittyvää osaamista. Kehittynyt osaaminen liittyi vahvasti ammatillisen opettajan työn arkeen. Ammatillisen opettajan digitaalisesta osaamisesta tunnistettiin kuusi käytännönläheistä osa-aluetta. Opettajaidentiteettien kehityskulut olivat yksilöllisiä. Aloitusvaiheen opettajaidentiteetti suuntasi identiteetin kehitystä suurella osalla kohti opettajuutta, mutta osalla myös kohti aikaisempaa substanssiammattia.
Sekä opettajankoulutuksella että työpaikalla tunnistettiin kaksoisrooli osaamisen ja opettajaidentiteetin kehittymisessä. Kummastakin ympäristöstä löytyi sekä mahdollistavia että haastavia tekijöitä. Tulokset antoivat viitteitä siitä, että ammatillisen opettajaopiskelijan osaamisen kehittyminen ja identiteetin rakentuminen muodostavat parhaimmillaan toisiaan tukevan syklin, jonka keskiössä oli opettajaopiskelijan oma aktiivinen panostus opettajana kehittymiseen. Tutkimuksen käytännön johtopäätöksenä esitetään ammatillisen opettajan työelämälähtöinen koulutusmalli.
Avainsanat: Ammatillinen opettajankoulutus, työelämälähtöisyys, osaaminen, osaamis-perustaisuus, (ammatillisen) opettajan identiteetti
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9650-5ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Vilppola, J., Hämäläinen, R., Vähäsantanen, K., & Salo, P. (2020). Opettajana jo toimivan opettajaopiskelijan osaamisen kehittyminen : osaamisperustainen ja työelämälähtöinen ammatillinen opettajankoulutus. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22(2), 32-51. Koko teksti
- Artikkeli II: Vilppola, J., Lämsä, J., Vähäsantanen, K., & Hämäläinen, R. (2022). Teacher Trainees' Experiences of the Components of ICT Competencies and Key Factors in ICT Competence Development in Work-Based Vocational Teacher Training in Finland. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 9(2), 146-166. DOI: 10.13152/ijrvet.9.2.1
- Artikkeli III: Vilppola, J., Arvaja, M., Vähäsantanen, K., & Hämäläinen, R. (2023). Vocational teachers' identity construction at the interface of work and education. In H. Bound, A. Edwards, K. Evans, & A. Chia (Eds.), Workplace Learning for Changing Social and Economic Circumstances (pp. 138-155). Routledge. DOI: 10.4324/9781003227946-12
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [875]
- Väitöskirjat [3611]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Ammatillisen kasvun polku : opettajuuden ontologinen rakentuminen yhteisöllisessä ryhmäprosessissa
Nuutinen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2018)The professional growth of a teacher student is one the most important themes and subjects of teacher education. Therefore, it is important to make the teacher students’ development process conscious and visible during ... -
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ...