ACT for international university students: : An ACT-based group intervention for enhancing the psychological well-being of international students.
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
The general aim of this dissertation was to investigate how the psychological well-being of international university students could be promoted. We developed a group-based intervention, which included five group meetings and two individual assessment sessions. Between 2017 and 2021, international university students from nearly 40 nationalities participated voluntarily in ACT-based group workshops to improve their well-being. Study I examined psychological distress and psychological flexibility skills as potential predictors of symptoms among the students (n = 103). Study II explored the effectiveness and acceptability of an ACT group intervention delivered in person (n = 53). We investigated the impact of the workshops on symptoms of stress, depression, anxiety, and psychological flexibility as well as the changes in psychological flexibility and the predictors of changes in symptoms. Study III explored the effectiveness and acceptability of an ACT group intervention delivered via videoconference (n = 48). We were interested in whether the videoconference-delivered ACT would result in similar outcomes to those of the in-person-delivered ACT. The results of Study I showed that students with low psychological flexibility skills experienced more stress, depression, and anxiety. Four psychological flexibility skills were associated with psychological distress: life fulfillment, acting with awareness, non-judgement, and non-reactivity. The results of Study II showed that the five workshops reduced the students’ stress, depression, and anxiety symptoms and increased their psychological flexibility skills. Changes in stress, depression, and anxiety were predicted by changes in different psychological flexibility skills. Study III found that the workshops delivered via videoconference during the COVID-19 pandemic showed equivalent effects on symptoms and psychological flexibility skills as in the in-person-delivered group intervention. Both interventions, in-person and videoconference, were well accepted by the students. The overall satisfaction was slightly higher in the in-person intervention. In conclusion, a brief ACT-based intervention, whether administrated in-person or via videoconference, is effective in enhancing the well-being of international university students.
Keywords: international university students, wellbeing, acceptance and com-mitment therapy, face-to-face and videoconference intervention
...
Tämän väitöskirjan yleisenä tavoitteena oli tutkia, miten kansainvälisten yliopisto-opiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia voidaan edistää. Kansainvälisille opiskelijoille laadittiin hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) menetelmiin pohjautuva hyvinvointi-interventio, joka sisälsi kaksi yksilöllistä arviointitapaamista ja viisi tapaamista ryhmässä. Yhteensä 40 kansallisuutta edustavat opiskelijat osallistuivat pienryhmiin 2017–2021. Osatutkimuksessa 1 selvitettiin opiskelijoiden (n = 103) psyykkistä hyvinvointia ja psykologisen joustavuuden taitojen yhteyttä oireiluun. Osatutkimuksessa II tarkasteltiin kasvokkain tarjottavan HOT-ryhmäintervention (n = 53) vaikutusta opiskelijoiden stressin, masennuksen ja ahdistuneisuuden oireisiin sekä psykologisen joustavuuden taitoihin. Lisäksi selvitettiin, miten psykologisen joustavuuden muutokset ennustivat muutoksia oireissa. Osatutkimuksen III tavoitteena oli selvittää, saadaanko vastaavalla, mutta videoneuvottelusovellus zoomin kautta tarjotulla HOT-ryhmäinterventiolla (n = 48) samanlaisia tuloksia kuin kasvokkaisella interventiolla. Osatutkimuksen I tulokset osoittivat, että osalla opiskelijoista esiintyi vakavaa psyykkistä oireilua. Opiskelijat, joilla oli alhainen psykologinen joustavuus, kokivat enemmän stressiä, masennusta ja ahdistusta. Psyykkiseen pahoinvointiin oli yhteydessä neljä psykologisen joustavuuden osataitoa: arvojen mukaiset teot, tietoinen toiminta, hyväksyvä suhtautuminen ja reagoinnin välttäminen. Tutkimuksen II tulokset osoittivat, että kasvokkain tarjottu interventio vähensi opiskelijoiden stressiä, masennusta ja ahdistuneisuusoireita ja lisäsi psykologista joustavuutta. Eri joustavuustaidot ennustivat eri tavoin muutoksia eri oireissa. Osatutkimus III tulokset osoittivat, että videoneuvottelun avulla tarjotulla ryhmäinterventiolla oli samanlaisia myönteisiä vaikutuksia kansainvälisten opiskelijoiden oireiluun ja joustavuustaitoihin kuin perinteisellä ryhmäinterventiolla. Opiskelijat ottivat molemmat interventiot hyvin vastaan. Yhteenvetona voidaan todeta, että kasvokkain tai videoneuvottelusovelluksen avulla tarjottu HOT-ryhmäinterventio kohensi kansainvälisten yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointia.
Avainsanat: kansainväliset opiskelijat, hyvinvointi, hyväksymis- ja omistautumisterapia, kasvokkainen ryhmäinterventio, videoneuvottelusovelluksen avulla tarjottu interventio
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9682-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Brandolin, F., Lappalainen, P., Gallego, A., Gorinelli, S., & Lappalainen, R. (2023). Understanding and Explaining Psychological Distress in International Students. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 23(1), 17-29. Full text
- Artikkeli II: Brandolin, F., Lappalainen, P., Gorinelli, S., Muotka, J., Räsänen, P., & Lappalainen, R. (2023). The effectiveness of a five-session workshop on the distress of international students in Finland : a pilot study. British Journal of Guidance and Counselling, Early online. DOI: 10.1080/03069885.2023.2165636
- Artikkeli III: Brandolin, F., Lappalainen, P., Gorinelli, S., Muotka, J. & Lappalainen, R. (2023). Examining the effectiveness and acceptability of a group-based ACT intervention delivered by videoconference to international students during the COVID-19 pandemic. Submitted manuscript.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3578]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Examining coaches' asynchronous written feedback in two blended ACT-based interventions for enhancing university students' wellbeing and reducing psychological distress : A randomized study
Räsänen, Panajiota; Muotka, Joona; Lappalainen, Raimo (Elsevier, 2023)Introduction Internet-delivered cognitive and behavioral interventions have been shown to be effective in enhancing university students' well-being and reducing symptoms of stress and depression. However, few studies have ... -
International Master’s Degree Students’ Well-being at a Finnish University During COVID-19
Pappa, Sotiria; Yada, Takumi; Perälä-Littunen, Satu (Walter de Gruyter GmbH, 2020)The rapid developments and consequences of the COVID-19 crisis for university students’ well-being are presently being studied across the world. This study contributes to the growing discourse on university students’ ... -
Examining the effectiveness and acceptability of a group-based ACT intervention delivered by videoconference to international university students during the COVID-19 pandemic
Brandolin, Francesca; Lappalainen, Päivi; Gorinelli, Simone; Muotka, Joona; Lappalainen, Raimo (Routledge, 2023)Studies have shown that international students are at increased risk of experiencing poor mental health. The COVID-19 pandemic has had further negative impacts on the psychological well-being of students. In this ... -
Health-Enhancing Physical Activity among University Students in Shanghai: A Case of Shanghai University of Sport
Xu, Shiwen (2018)Shanghai is a highly populated city with over 430 000 university students. Finding out the level“, motivations and constraints of health-enhancing physical activity (HEPA) participation among university students is a crucial ... -
Online Guided ACT Intervention for Enhancing the Psychological Well-being of Female Soccer Players in Pre-season
Nikander, Jaakko; Saarni, Johanna; Ihalainen, Johanna K.; Valtonen, Maarit (Danish Sport Psychological Forum, 2022)This study investigated whether an internet-based intervention aimed at enhancing the psychological well-being of female soccer players before the competitive season could be effective approach to meet the needs of the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.