Show simple item record

dc.contributor.advisorvon Bonsdorff, Pauline
dc.contributor.authorRantanen, Terhi
dc.date.accessioned2023-07-03T07:43:37Z
dc.date.available2023-07-03T07:43:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88180
dc.description.abstractTavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin näkemyksiin ajattelun taitojen vuorovaikutteisista osa-alueista ja moniulotteisesta ajattelusta, jonka ulottuvuuksia kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu ovat. Tutkielman tutkimusaineisto muodostuu Opetushallituksen julkaisemasta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita koskevasta määräyksestä vuodelta 2014 (2014:96). Tutkielma on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä on teo-rialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysia ohjaa strukturoitu analyysirunko, joka on muodostettu kriittiseen, luovaan ja huolehtivaan ajatteluun liittyvän teorian pohjalta. Käsittelin analyysirungon avulla luokiteltua tutkimusaineistoa lopuksi aineistolähtöisesti, jolloin tutkimusaineistosta nousi esiin kriittisen, luovan ja huolehtivan ajattelun eri ulottuvuuksia. Ajattelun taidot näkyvät kuvataiteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monipuolisesti. Kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu esiintyvät paikoin myös tutkimusaineistossa toisiinsa nivoutuvina käsitteinä ja ilmiöinä, mikä ilmentää moniulotteisen ajattelun käsitettä. Huolehtivan ajattelun käsite ei esiinny aineistossa, vaikka siihen liittyvää sisältöä tutkimusaineistossa onkin.fi
dc.format.extent67
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermoniulotteinen ajattelu
dc.subject.otherluova ajattelu
dc.subject.otherhuolehtiva ajattelu
dc.titleOppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307034323
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysokriittinen ajattelu
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysoajattelu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright