Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMerjovaara, Olli
dc.contributor.authorLatvala, Karoliina
dc.contributor.authorMetsäranta, Wilma
dc.date.accessioned2023-06-30T09:31:16Z
dc.date.available2023-06-30T09:31:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88160
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä lasten kanssa. Globaalit kriisit ovat jatkuvasti läsnä lasten elämässä, joko välittömästi tai välillisesti digilaitteiden kautta. Varhaiskasvatuksen opettajien tulisi kuitenkin pystyä tukemaan lapsia hämmennyksen ja pelon keskellä – mutta kokevatko he pystyvänsä tähän? Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja siinä oli piirteitä fenomenologisesta tieteenfilosofiasta. Aineisto koostui kuuden varhaiskasvatuksen opettajan haastattelusta ja se analysoitiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Tulokset ilmaistiin taulukko- ja aineistoesimerkein. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että globaali kriisiuutisointi saa lapsissa aikaan niin sanallista kuin sanatonta ilmenemistä, joka näkyy varhaiskasvatuksen arjessa monin tavoin. Luokittelimme nämä eri ilmenemisen muodot neljään kategoriaan: lasten keskinäinen vuorovaikutus, lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus, fyysiset oireet sekä kriisien ilmeneminen leikeissä. Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyttä kuvaavat kokemukset luokiteltiin minäpystyvyyttä vahvistaviin ja heikentäviin tekijöihin. Tulosten mukaan työtiimin ja esihenkilöiden tuki vahvistivat opettajien minäpystyyttä, kun puolestaan hallinnollisten linjausten puute, henkilökohtainen riittämättömyyden tunne, riittämätön esihenkilöiden tuki sekä puute koulutuksen sisällöissä heikensivät heidän minäpystyvyyttään.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherglobaali kriisiuutisointi
dc.title“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306304306
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokriisit
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoesiopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright