Show simple item record

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorByström, Oona
dc.date.accessioned2023-06-30T06:40:36Z
dc.date.available2023-06-30T06:40:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88142
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimista ja ammatillista toimijuutta, jotka nähdään ratkaisun avaimina muuttuvan työelämän osaamisvaatimuksiin vastaamisessa. Tavoitteena oli selvittää, miten työssä opitaan ja miten ammatillinen toimijuus työssä oppimisessa ilmenee sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston JoKo (Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä) -hankkeessa kerättyjä sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöiden puolistrukturoituja teemahaastatteluja (N=12). Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla sekä induktiivista että deduktiivista analyysitapaa käyttäen. Tulosten mukaan työssä oppiminen tapahtui sosiaalisesti, itseohjautuvasti ja käytäntöperustaisesti. Nämä kolme pääteemaa sisälsivät yhteensä 12 erilaista työssä oppimisen tapaa. Työssä oppimisessa ilmennyt ammatillinen toimijuus oli melko vähäistä. Eniten se ilmeni työkäytäntöjen kehittämisenä, tämän jälkeen vaikuttamisena työssä ja vähiten ammatillisen identiteetin neuvotteluna. Tulokset osoittivat työssä oppimisen tapojen moninaisuuden sairaala- ja ICT-organisaatiossa. Ammatillisen toimijuuden osalta tulokset olivat yllättäviä aiempaan tutkimukseen peilaten, sillä työssä oppimisessa ilmennyt ammatillinen toimijuus jäi odotettua vaillinaisemmaksi. Jatkossa olisikin hyvä tutkia lisää, millaiset tekijät edistävät ja rajoittavat ammatillista toimijuutta työssä oppimisessa.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.othersairaalaorganisaatio
dc.subject.otherICT-organisaatio
dc.titleTyössä oppiminen ja ammatillinen toimijuus sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöiden kuvaamana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306304288
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright