Työssä oppiminen ja ammatillinen toimijuus sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöiden kuvaamana
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimista ja ammatillista toimijuutta, jotka nähdään ratkaisun avaimina muuttuvan työelämän osaamisvaatimuksiin vastaamisessa. Tavoitteena oli selvittää, miten työssä opitaan ja miten ammatillinen toimijuus työssä oppimisessa ilmenee sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöillä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston JoKo (Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä) -hankkeessa kerättyjä sairaala- ja ICT-organisaation työntekijöiden puolistrukturoituja teemahaastatteluja (N=12). Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla sekä induktiivista että deduktiivista analyysitapaa käyttäen. Tulosten mukaan työssä oppiminen tapahtui sosiaalisesti, itseohjautuvasti ja käytäntöperustaisesti. Nämä kolme pääteemaa sisälsivät yhteensä 12 erilaista työssä oppimisen tapaa. Työssä oppimisessa ilmennyt ammatillinen toimijuus oli melko vähäistä. Eniten se ilmeni työkäytäntöjen kehittämisenä, tämän jälkeen vaikuttamisena työssä ja vähiten ammatillisen identiteetin neuvotteluna. Tulokset osoittivat työssä oppimisen tapojen moninaisuuden sairaala- ja ICT-organisaatiossa. Ammatillisen toimijuuden osalta tulokset olivat yllättäviä aiempaan tutkimukseen peilaten, sillä työssä oppimisessa ilmennyt ammatillinen toimijuus jäi odotettua vaillinaisemmaksi. Jatkossa olisikin hyvä tutkia lisää, millaiset tekijät edistävät ja rajoittavat ammatillista toimijuutta työssä oppimisessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Päivittäinen oppiminen on oikeestaan hyvää työyhteisöä ja hyvää keskinäistä vuorovaikutusta työntekijöitten kanssa.” : sairaanhoitajat työssä oppimassa
Hakala, Anne-Mari (2024)Työssä oppiminen on tärkeää uusien asioiden omaksumisessa ja osaamisen ylläpitämisestä nykyisessä työelämässä, sillä työn sisällöt ja tekemisen muodot muuttuvat jatkuvasti. Etenkin terveydenhoitoala on ollut viimeisten ... -
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
Paatelainen, Krista (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä omassa työssään. Varhaiskasvatusala on henkilöstökriisin keskellä, ja jatkuvat ... -
The Transformation of Learning : From Learning Organizations to a Landscape of Ecosystems
Virolainen, Maarit H.; Heikkinen, Hannu L.T.; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Rautopuro, Juhani (Sage Publications, 2022) -
Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
Lähteenmäki, Sari; Hammarström, Jonas (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime ... -
Työssä oppiminen ja luovuus IT-alan tuotekehitysorganisaatiossa
Aalto, Terhi (2016)Tutkimuksessa selvitettiin, millaista työssä oppiminen ja luovuus ovat informaatioteknologian tuotekehitysorganisaatiossa, ja miten niitä voidaan edistää. Tutkimus oli laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.