Show simple item record

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorMäkelä, Eija
dc.date.accessioned2023-06-29T09:29:55Z
dc.date.available2023-06-29T09:29:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88126
dc.description.abstractKäsityöharrastajat ovat ottaneet sosiaalisen median ja verkkosivustot aktiiviseen käyttöönsä oman harrastuksensa tueksi. Korona-aika jätti jälkensä perinteisten messujen ja tapahtumien järjestämiseen, jotka olivat aiemmin toimineet pääsääntöisesti käsityöharrastajien myyntipaikkoina. Tämän vuoksi käsityöharrastajien on täytynyt omaksua uudenlaisia tapoja myydä käsitöitään. Tässä tutkielmassa kartoitetaan vertaisverkkokaupan omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, miten yhteisöllisyys koetaan käsityöharrastajien keskuudessa virtuaalisessa kontekstissa. Pro gradu -tutkielman empiiristä osuutta varten määriteltiin kirjallisuuskatsauksen avulla aihepiiriin liittyvät käsitteet tutkielmaa varten: käsityö ja käsityöharrastaja, teknologian omaksuminen, vertaisverkkokauppa sekä virtuaalinen yhteisöllisyys. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen taustalla vaikuttaa verkkosivustojen omaksumisen malli WAM. Kyseisessä mallissa tärkeimpiä selittäviä tekijöitä ovat koettu helppokäyttöisyys ja hyödyllisyys, jotka vaikuttavat käyttäjän asenteeseen sivustoa kohtaan ja sitä kautta käyttäjän käyttöaikomuksiin. Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella huhtikuussa 2023. Verkkokyselyn avulla vastauksia saatiin yhteensä 427 kappaletta. Muuttujien suhdetta aikomukseen käyttää vertaisverkkokauppaa tutkittiin logistisella regressioanalyysilla. Empiirisen tutkielman tuloksena todettiin, että käsityöharrastajien kohdalla koetulla hyödyllisyydellä ja asenteella on merkittävä vaikutus aikomukseen käyttää vertaisverkkokauppaa omien käsitöiden myynnissä. Virtuaalisen yhteisöllisyyden omaksumista osana käsityöharrastusta käytiin läpi tutkimusaineiston datan kuvailun avulla, sillä kerätty data ei tukenut valittua tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineiston pohjalta todettiin, että käsityöharrastajat suhtautuvat positiivisesti virtuaaliseen yhteisöllisyyteen ja että iällä on merkittävää vaikutusta siihen, miten käsityöharrastajat kokevat virtuaalisen yhteisöllisyyden vuorovaikutteisena toimintana.fi
dc.description.abstractCraft makers have actively used social media and websites to support their own hobby. After Covid-19 the traditional fairs and events, where craft makers used to sell their products, are not the same anymore. This is why craft makers have had to adopt new ways to sell their products. The aim for this master’s thesis was to identify which factors have an influence on the adoption of peer-to-peer e-commerce, and how sense of virtual community is experienced along craft makers. Concepts handicraft, craft maker, technology acceptance, peer-to-peer e-commerce and sense of virtual community were defined for the empirical research part of the master’s thesis. WAM, website acceptance model, was selected to be used as the base of the theoretical framework in this research. The most important explanatory factors in this model were perceived ease of use and perceived usefulness which affect the attitude towards the website and thereby to the user’s future intentions to visit the website. The thesis was carried out using a quantitative approach, and the data was collected with electronical survey in April 2023. A total of 427 responses were received using the online survey. The effect of the variables and the intention to use a peer-to-peer e-commerce were analyzed using logistic regression analysis. As the result of the empirical research, it was stated that the perceived usefulness, and attitude of craft makers had a significant positive influence on the intention to use a peer-to-peer e-commerce to sell their own products. The sense of virtual community adoption as part of the craft hobby was reviewed by describing the data of the research material because unfortunately the collected data didn’t support the chosen research method. Based on the research data, it was concluded that the craft makers have a positive attitude towards the sense of virtual community and that age had a significant affect on how craft makers experience virtual community as an interactive activity.en
dc.format.extent66
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkäsityöharrastaja
dc.subject.otherteknologian omaksuminen
dc.subject.othervirtuaalinen yhteisöllisyys
dc.subject.othervertaisverkkokauppa
dc.titleVertaisverkkokaupan omaksuminen käsityöharrastajien keskuudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306294233
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoharrastukset
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysoomaksuminen
dc.subject.ysokäsityöt
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright