Show simple item record

dc.contributor.advisorEerola, Petteri
dc.contributor.authorGrigorjew, Erika
dc.date.accessioned2023-06-29T07:12:49Z
dc.date.available2023-06-29T07:12:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88122
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuuden roolien muotoutumista ja jakamisen tapoja alle kouluikäisten lasten perheissä. Jaettu vanhemmuus on noussut Suomessa yhdeksi keskeisimmistä vanhemmuuden ideaaleista, mutta perheeseen ja kotiin liittyvissä tehtävissä korostuu edelleen äitien vastuu. Vanhempien välinen vastuunjako on keskeinen tekijä sukupuolten tasa-arvossa. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista aineistoa, joka koostuu 17 äidin haastattelukertomuksista. Aineisto on kerätty osana CHILDCARE-tutkimushanketta (Suomen Akatemia, SA 293049; SA 314317) puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kolmena ajankohtana vuosina 2016-2020. Analyysissa muodostettiin narratiivisen menetelmän avulla yhteensä neljä vanhemmuuden rooleja ja niiden muutosta kuvaavaa tarinatyyppiä. Tarinatyypeissä yhdistyi samanlaisia piirteitä sisältävät äitien kertomukset, ja tarinatyyppejä olivat 1) äidin pääasiallisen vastuun tarinatyyppi, 2) tasavertaisen vastuun tarinatyyppi, 3) äidin kasvaneen taakan tarinatyyppi, ja 4) isän lisääntyneen vastuun tarinatyyppi. Äidin pääasiallinen vastuu ja tasavertainen vastuu olivat luonteeltaan pysyviä, ja kahdessa muussa tarinatyypissä joko äidin tai isän vastuussa tapahtui selkeitä muutoksia haastattelukertojen välillä. Tutkimuksessa käytetty seuranta-asetelman ja narratiivisen analyysin yhdistelmä tuottaa uudenlaista tietoa lapsiperheiden arjesta ja vanhemmuudesta. Tulokset vahvistavat lisäksi aiempaa tutkimustietoa vanhemmuuden normatiivisesta ja sukupuolittuneesta luonteesta.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.subject.otherjaettu vanhemmuus
dc.subject.otherlaadullinen seurantatutkimus
dc.subject.othernarratiivinen analyysi
dc.titleVanhemmuuden roolien muotoutuminen ja jakaminen äitien kertomuksissa: laadullinen seurantatutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306294228
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovastuu
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record