"Ei pelkästään silmäniloa" : burleskin merkitys burleskiesiintyjälle
Tutkin suomalaista nykyburleskia burleskiesiintyjien näkökulmasta. Tarkoitan burleskilla 1800-luvulla
muotonsa saanutta näyttämötaiteiden lajia. Tutkimuskysymykseni on: ”Mitä merkityksiä burleskiesiintyjät antavat burleskille?” Empiirisen aineiston olen kerännyt puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Analyysini menetelmänä olen käyttänyt keskustelunanalyysiä.
Burleski on näyttämötaiteen muoto, joka on tarinankerrontaa striptease-elementeillä eli burleskiesitys on teatteria, jossa tarinaa kerrotaan asujen ja riisumisen kautta. Sille on keskeistä se, että esiintyjä
päättää, kuinka paljon hän riisuuntuu. Burleskille on tyypillistä muodonmuutos ajan saatossa sekä ajankohtaisten asioiden kommentointi. Olen haastatellut tutkimustani varten kuutta eri burleskiesiintyjää, joiden nimistä käytän pseudonyymejä.
Tutkimuksessa selvisi, että burleskille annetut merkitykset ovat henkilökohtaisia, ja siksi keskenään
usein varioivia. Yhteistä näille tekijöille oli se, että burleski on keino konstruoida omaa identiteettiään.
Burleski täyttää tietyt tarpeet ja funktiot, kuten kanavan purkaa itseään ja luovuuttaan sekä täyttää sosiaalisia tarpeita. Tutkimuksessa ilmeni myös toistuvia ja siten yhteisiä merkityksiä. Näiden perusteella
burleski merkitsee ajallista, rahallista, taidollista ja tiedollista satsausta. Se on burleskiesiintyjille sopiva ja
puhutteleva itseilmaisun muoto. Burleski merkitsee myös kokonaisuutta, josta burleskiesiintyjällä on päätäntävalta. Vaikka esityksen tulee olla viihdyttävää, siinä säilyy esiintyjän tunne omasta subjektiudesta.
Burleskiin liittyvät rohkeus, vapaus ja itsensä hyväksyminen sekä itsensä kantaminen ylpeydellä. Burleski
merkitsee myös tiettyjä arvoja. Burleskia tehdäänkin aina jotain syytä ja päämäärää varten. Ennen kaikkea
burleski merkitsee yhteisöllisyyttä, sillä sekä esiintyjä että yleisö vaikuttavat toinen toisiinsa riippuen,
millainen vuorovaikutussuhde on ollut heidän välillään. Burleskiesityksessä keskustelevat olennaisesti
sen nykyhetki ja historia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sana esiintyy lihassa
Backman, Jussi (Tutkijaliitto, 2022)Esa Kirkkopellon Logomimesis: tutkielma esiintyvästä ruumiista asettaa vastakkain mimetologian eli länsimaisen ajatteluperinteen pyrkimykset ottaa mimēsis, performatiivinen tai esityksellinen jäljittely ja siihen liittyvät ... -
Näyttelijäidentiteettiä laajentamassa : esityksiä taidelaitoksista hoitolaitoksiin
Vänskä, Tytti (2018)Tutkielmani käsittelee taidelaitosten mahdollisuuksia viedä esittävää taidetta hoitolaitoksiin ja sitä, mitä sen tyyppinen työ voisi antaa näyttelijälle. Tarkastelen aihetta myös taiteen ja työhyvinvoinnin näkökulmista, ... -
Relationships Between Audio and Movement Features, and Perceived Emotions in Musical Performance
Thompson, Marc R.; Mendoza, Juan Ignacio; Luck, Geoff; Vuoskoski, Jonna K. (SAGE Publications, 2023)A core aspect of musical performance is communicating emotional and expressive intentions to the audience. Recognition of the musician's intentions is constructed from a combination of visual and auditory performance cues, ... -
Sanaton dialogi : tanssi ruumiillisena tietona
Ylönen, Maarit E. (University of Jyväskylä, 2004) -
"Ma joskus jotakin rakastin" : liikkeen ja sanan välisten suhteiden sekä arkielementtien käytön analyysi Panu Varstalan tanssiteoksessa Onerva
Lehtinen, Laura (2012)Tutkimuksen kohde on Panu Varstalan tanssiteos Onerva. Tutkimus käyttää teoriapohjanaan Gèrard Genetten transtekstuaalisuuden termistöä ja soveltaa sitä tanssiteoksen tulkintaan. Eräänä tavoitteena on kokeilla, kuinka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.