dc.contributor.advisor | Lamberg, Juha-Antti | |
dc.contributor.advisor | Sorsa, Virpi | |
dc.contributor.author | Jolkkonen, Kasimir | |
dc.date.accessioned | 2023-06-20T09:24:04Z | |
dc.date.available | 2023-06-20T09:24:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87960 | |
dc.description.abstract | Globalisoitunut maailma on saanut organisaatiot kiinnittämään yhä enemmän huomiota siihen, miten ulkopuoliset näkevät ne. Tämä on johtanut legitimointi diskurssien lisääntymiseen yritysten legitimiteetin ylläpitämiseksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on valottaa, miten keskeiset osapuolet, Fortum, Uniper ja Suomen hallituksen omistajaohjaus, yrittivät legitimoida tai delegitimoida yrityskaupan, ja tunnistaa keskeiset siihen käytetyt strategiat. Vuonna 2017 alkanut fuusio purkautui lopulta vuonna 2022. Purkautumisprosessi käynnistyi Venäjän ja Ukrainan sodan käynnistyttyä, mikä lopulta paljasti sekä Fortumin että Uniperin puolelta voimakkaan markkinariippuvuuden Venäjään.
Tutkimuskysymykseen vastaamiseksi tutkittiin yritysraportteja, yritysten lehdistötiedotteita, institutionaalista raporttia ja useita uutislähteitä Suomesta ja ulkomailta. Tutkimuksessa hyödynnettiin kriittistä diskurssianalyysia keskeisten legitimaatiostrategioiden tunnistamiseksi. Tutkimus hyödynsi johtavia diskurssilegitimointitutkimuksia ja niitä sovellettiin tarvittaessa.
Tulokset osoittavat, että legitimaatio- ja delegitimointistrategioita käytettiin samanaikaisesti. Fortum erottautui pitäytymällä legitimointistrategioihin koko prosessin ajan. Näitä strategioita käytettiin fuusion perustelemiseksi ja legitiimiyden luomiseksi ja delegointistrategioita puolestaan sen kyseenalaistamiseksi. Keskeisiä legitimointistrategioita olivat ajallisuuteen, valtuutukseen, rationalisointiin ja uusliberalistiseen liiketoimintaympäristöön liittyvät diskurssit. Delegitimointistrategioihin kuuluivat moraaliin vetoaminen sekä syytösten ja kyseenalaistamisen välttely.
Tutkimus täydentää kirjallisuutta tarkastelemalla legitimoinnin monimutkaisuutta geopoliittisen kriisin, ideologisen strategisen muutoksen ja valtio-omistajan legitimointipyrkimysten yhteydessä. | fi |
dc.description.abstract | Globalized world has caused organizations to pay evermore attention on how the observers and shareholders perceive them. This has led to an increase of legitimization discourses to maintain corporate legitimacy. This study aims to shed a light on how the key parties, Fortum, Uniper, and the Finnish Government, tried to legitimate or delegitimate the acquisition, and to identify the key strategies utilized. The acquisition process which started in 2017, faced its dissolution in 2022. This process started after the initiation of Russo-Ukrainian war, which ultimately exposed heavy market reliance from both Fortum and Uniper side.
In order to answer to the research question, corporate reports, corporate press releases, institutional report, and multiple news sources from Finland and abroad were examined. The study utilized critical discourse analysis in order to identify the key legitimation strategies. The study drew from the most well utilized discourse legitimation studies and complemented them in the pursuit of answering the research question.
The findings demonstrate that different legitimation and delegitimation strategies were used simultaneously. Fortum stood out by utilizing same legitimation strategies throughout the process. Legitimation strategies were used in order to justify and create a sense of legitimacy around the acquisition process and delegitimation strategies in order to challenge the legitimacy. Key legitimative strategies included time related discourses, authoritative discourses, rationalization in terms of strategy or neoliberal business environment. Delegitimative strategies included the appeal to morality and evasiveness in context of blame and questioning.
This study contributes to prior literature by examining complexities of legitimation in the context of geopolitical crisis, ideological strategic shift, and the state-owner’s legitimation efforts. | en |
dc.format.extent | 60 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | legitimation | |
dc.subject.other | geopolitical crisis | |
dc.subject.other | state-ownership | |
dc.title | Unravelling the legitimation strategies in Fortum Uniper acquisition : insights into the roles of Fortum, Uniper, and the Finnish government | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306204014 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yrittäjyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Entrepreneurship | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20422 | |
dc.subject.yso | julkinen omistus | |
dc.subject.yso | yritysstrategiat | |
dc.subject.yso | hankinta | |
dc.subject.yso | legitimiteetti | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | public ownership | |
dc.subject.yso | corporate strategies | |
dc.subject.yso | acquisition | |
dc.subject.yso | legitimacy | |
dc.subject.yso | discourse analysis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |