dc.contributor.advisor | Ockenström, Lauri | |
dc.contributor.author | Valkonen, Jessica | |
dc.date.accessioned | 2023-06-19T07:03:48Z | |
dc.date.available | 2023-06-19T07:03:48Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87904 | |
dc.description.abstract | Tämä kandidaatintutkielma tutkii muotisuunnittelija Harris Reedin vuoden 2022 syksyn haute couture-vaatemallistoa. Pääasiana on tutkia mallistoa androgynian silmin. Tutkielmassa pohditaan androgynian näkyvyyttä, vaikutusta ja merkitystä sekä mallistossa että sitä ympäröivässä muotimaailmassa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkielmassa käydään läpi androgynian, haute couturen ja muiden tärkeiden termien historiaa sekä merkitystä ja sovelletaan niitä kokonaisuuden ymmärtämiseen.
Tutkielmassa hyödynnetään erilaisia teorioita, aineistoja sekä kirjallisuutta. Apuna tutkimisessa toimii kuva-analyysi, jota tuetaan aiheellisesti queer-tutkimuksella. Tutkielman pääaineistona toimivat
mallistosta otetut pukujen yksittäiset kuvat, joita tutkitaan tarkemmin analyysi-osiossa. Tätä analyysia tukee alkuperäisaineisto, johon lukeutuu esimerkiksi Reedin haastattelu mallistosta Voguen
internet-sivuilla. Yleistä tutkimusta tukee kirjallisuus, johon lukeutuu erilaisia muotiin ja androgyniaan liittyviä kirjoja ja artikkeleita.
Mallistosta tehdyn tutkimuksen johtopäätös on, että androgynia esiintyy mallistossa laajalla, monipuolisella tavalla. Todetaan myös, että tämä on hyvä asia, koska se normalisoi androgyniaa muodin korkeammilla tasoilla sekä antaa näkyvyyttä queer-suunnittelijoille. Yleisesti tutkimus edustaa uudenlaisen muodin tutkimusta, joka on alaa rikastavaa sekä merkityksellistä tulevaisuuden muodin
kannalta. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Harris Reed | |
dc.subject.other | queer | |
dc.subject.other | vaatemallisto | |
dc.title | Haute couture-muoti ja androgyynisyys : Harris Reedin S22 mallisto | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306193959 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | haute couture | |
dc.subject.yso | muoti | |
dc.subject.yso | mallistot | |
dc.subject.yso | vaatteet | |
dc.subject.yso | androgynia | |
dc.subject.yso | vaatesuunnittelu | |
dc.subject.yso | muotisuunnittelijat | |
dc.subject.yso | pukeutuminen | |
dc.subject.yso | identiteetti | |