Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLundell, Jan
dc.contributor.authorBorde, Badin
dc.contributor.authorFiltzinger, Barbara
dc.contributor.authorHansen, Hinnerk
dc.contributor.authorHenke, Nina
dc.contributor.authorOberthür, Julia
dc.contributor.authorO’Donnell, Carol
dc.contributor.authorPahnke, Janna
dc.contributor.authorPasquinelli, Elena
dc.contributor.authorSadadou, Djian
dc.contributor.authorVogel, Anna-Carolina
dc.date.accessioned2023-06-19T06:36:19Z
dc.date.available2023-06-19T06:36:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLundell, J., Borde, B., Filtzinger, B., Hansen, H., Henke, N., Oberthür, J., O’Donnell, C., Pahnke, J., Pasquinelli, E., Sadadou, D., & Vogel, A.-C. (2023). How can networks help encourage the development and professionalisation of innovative early STEM Education in a changing world?. <i>LUMAT-B</i>, <i>8</i>(1), 60-95. <a href="https://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v8i1.1988" target="_blank">https://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v8i1.1988</a>
dc.identifier.otherCONVID_183620828
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87898
dc.description.abstractMaailma muuttuu monimutkaisemmaksi ja vaatii muun muassa STEM*-osaamista ja lukutaitoa oppijoilta, yhteisön jäseniltä ja yhteiskunnilta. Siksi laadukkaalle varhaiselle STEM-koulutukselle tarvitaan laajaa puolustamista. Tässä artikkelissa hahmotellaan, kuinka vaikutusverkostot (joita on muodostettu käsittelemään monimutkaisia sosiaalisia tai ympäristökysymyksiä) voivat edistää varhaisen STEM-koulutuksen kehittämistä ja ammattimaistumista. Sen tavoitteena on tukea alaa kehittäviä oppilaitoksia lisäämään työnsä vaikutusta paremman ja helposti saavutettavan koulutuksen puolesta maailmanlaajuisesti. Tutkittuaan varhaisen STEM-koulutuksen suunniteltuja vaikutuksia nykyisessä kontekstissa esitellään erilaisia verkostotyyppejä ja arvioidaan koulutusorganisaatioiden ja niiden verkostokumppaneiden verkostomaisia lähestymistapoja useissa maissa. Se pohtii verkostojen eri toimintoja ja menestystekijöitä suhteessa kirjoittajien kuuden organisaation verkostoihin omissa maissaan ja analysoi verkostoja mahdollisuuksien ja haasteiden mukaan. Paperi argumentoi verkostoyhteistyön merkityksellisyyden ja verkostojen potentiaalin muutoksen vaikuttajina osoittaen niiden vaikutusta STEM-koulutuksen parantamiseen muuttuvassa maailmassa. Lyhenne "STEM" LUMAa vastaava kansainvälinen lyhenne, joka tarkoittaa tiedettä, teknologiaa, tekniikkaa, tietotekniikkaa ja matematiikkaa. Artikkelissa STEM Education määritellään koulutukseksi, jossa yhdistyvät tieteen, teknologian, (tieto)tekniikan ja matematiikan käsitteet ja menetelmät integroidulla tieteenaloja muuttavalla tavalla.fi
dc.description.abstractThe world is becoming more complex and requires, among other skills, STEM1knowledge and literacy of its learners, community members, and societies alike. Thus, an extensive advocacy for quality early STEM Education is needed. This paper outlines how impact networks (formed to address complex social or environmental issues) can promote the development and professionalisation of early STEM Education. It aims to support field-developing institutions to increase the impact of their work for a better and easily accessible education worldwide. After reviewing the intended impact of early STEM Education in the present context, the paper presentsvarious network types and then assesses the network approaches of educational organisations and their network partners in multiple countries. It reflects on the various functions and success factors of networks in relation to the authors’ six organisations’ networks in their respective countries and analyses the networks according to opportunities and challenges. The paper argues for the relevance of network collaborations and for the potential of networks as agents of change, exemplifying their impact on improving STEM Education in a changing world. The abbreviation “STEM” stands for science, technology, (information) engineering/computer science, and mathematics. We define STEM Education as an education combining science, technology, (information) engineering, and math concepts and methods in an integrated way that transforms the discipline of science.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherLUMA-keskus Suomi
dc.relation.ispartofseriesLUMAT-B
dc.relation.urihttps://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v8i1.1988
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherLUMA
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otherkemian opetus
dc.subject.othertiedeopetus
dc.subject.otheryhteisöllisyys
dc.subject.otherverkostoituminen
dc.subject.otherimpact network
dc.subject.otherSTEM education
dc.subject.otherco-creation
dc.subject.othercollaboration
dc.subject.otherIDoS
dc.titleHow can networks help encourage the development and professionalisation of innovative early STEM Education in a changing world?
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306193953
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineKemian opetusfi
dc.contributor.oppiaineKemiafi
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.contributor.oppiaineChemistry Educationen
dc.contributor.oppiaineChemistryen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange60-95
dc.relation.issn2489-2572
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume8
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysoverkostot
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysotiede
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysokoulutusorganisaatiot
dc.subject.ysoverkostoituminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5570
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p84
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6227
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2240
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5462
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6334
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2339
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p541
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20000
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3160
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramUniversitiesen
jyx.fundingprogramYliopistotfi
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0