dc.contributor.author | Lundell, Jan | |
dc.contributor.author | Borde, Badin | |
dc.contributor.author | Filtzinger, Barbara | |
dc.contributor.author | Hansen, Hinnerk | |
dc.contributor.author | Henke, Nina | |
dc.contributor.author | Oberthür, Julia | |
dc.contributor.author | O’Donnell, Carol | |
dc.contributor.author | Pahnke, Janna | |
dc.contributor.author | Pasquinelli, Elena | |
dc.contributor.author | Sadadou, Djian | |
dc.contributor.author | Vogel, Anna-Carolina | |
dc.date.accessioned | 2023-06-19T06:36:19Z | |
dc.date.available | 2023-06-19T06:36:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Lundell, J., Borde, B., Filtzinger, B., Hansen, H., Henke, N., Oberthür, J., O’Donnell, C., Pahnke, J., Pasquinelli, E., Sadadou, D., & Vogel, A.-C. (2023). How can networks help encourage the development and professionalisation of innovative early STEM Education in a changing world?. <i>LUMAT-B</i>, <i>8</i>(1), 60-95. <a href="https://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v8i1.1988" target="_blank">https://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v8i1.1988</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_183620828 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87898 | |
dc.description.abstract | Maailma muuttuu monimutkaisemmaksi ja vaatii muun muassa STEM*-osaamista ja lukutaitoa oppijoilta, yhteisön jäseniltä ja yhteiskunnilta. Siksi laadukkaalle varhaiselle STEM-koulutukselle tarvitaan laajaa puolustamista. Tässä artikkelissa hahmotellaan, kuinka vaikutusverkostot (joita on muodostettu käsittelemään monimutkaisia sosiaalisia tai ympäristökysymyksiä) voivat edistää varhaisen STEM-koulutuksen kehittämistä ja ammattimaistumista. Sen tavoitteena on tukea alaa kehittäviä oppilaitoksia lisäämään työnsä vaikutusta paremman ja helposti saavutettavan koulutuksen puolesta maailmanlaajuisesti. Tutkittuaan varhaisen STEM-koulutuksen suunniteltuja vaikutuksia nykyisessä kontekstissa esitellään erilaisia verkostotyyppejä ja arvioidaan koulutusorganisaatioiden ja niiden verkostokumppaneiden verkostomaisia lähestymistapoja useissa maissa. Se pohtii verkostojen eri toimintoja ja menestystekijöitä suhteessa kirjoittajien kuuden organisaation verkostoihin omissa maissaan ja analysoi verkostoja mahdollisuuksien ja haasteiden mukaan. Paperi argumentoi verkostoyhteistyön merkityksellisyyden ja verkostojen potentiaalin muutoksen vaikuttajina osoittaen niiden vaikutusta STEM-koulutuksen parantamiseen muuttuvassa maailmassa.
Lyhenne "STEM" LUMAa vastaava kansainvälinen lyhenne, joka tarkoittaa tiedettä, teknologiaa, tekniikkaa, tietotekniikkaa ja matematiikkaa. Artikkelissa STEM Education määritellään koulutukseksi, jossa yhdistyvät tieteen, teknologian, (tieto)tekniikan ja matematiikan käsitteet ja menetelmät integroidulla tieteenaloja muuttavalla tavalla. | fi |
dc.description.abstract | The world is becoming more complex and requires, among other skills, STEM1knowledge and literacy of its learners, community members, and societies alike. Thus, an extensive advocacy for quality early STEM Education is needed. This paper outlines how impact networks (formed to address complex social or environmental issues) can promote the development and professionalisation of early STEM Education. It aims to support field-developing institutions to increase the impact of their work for a better and easily accessible education worldwide. After reviewing the intended impact of early STEM Education in the present context, the paper presentsvarious network types and then assesses the network approaches of educational organisations and their network partners in multiple countries. It reflects on the various functions and success factors of networks in relation to the authors’ six organisations’ networks in their respective countries and analyses the networks according to opportunities and challenges. The paper argues for the relevance of network collaborations and for the potential of networks as agents of change, exemplifying their impact on improving STEM Education in a changing world.
The abbreviation “STEM” stands for science, technology, (information) engineering/computer science, and mathematics. We define STEM Education as an education combining science, technology, (information) engineering, and math concepts and methods in an integrated way that transforms the discipline of science. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | LUMA-keskus Suomi | |
dc.relation.ispartofseries | LUMAT-B | |
dc.relation.uri | https://urn.fi/urn:nbn:fi:hulib:editori:lumatb.v8i1.1988 | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | LUMA | |
dc.subject.other | opettajankoulutus | |
dc.subject.other | kemian opetus | |
dc.subject.other | tiedeopetus | |
dc.subject.other | yhteisöllisyys | |
dc.subject.other | verkostoituminen | |
dc.subject.other | impact network | |
dc.subject.other | STEM education | |
dc.subject.other | co-creation | |
dc.subject.other | collaboration | |
dc.subject.other | IDoS | |
dc.title | How can networks help encourage the development and professionalisation of innovative early STEM Education in a changing world? | |
dc.type | journal article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306193953 | |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.oppiaine | Resurssiviisausyhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opetus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kemia | fi |
dc.contributor.oppiaine | School of Resource Wisdom | en |
dc.contributor.oppiaine | Chemistry Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Chemistry | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalItem | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 60-95 | |
dc.relation.issn | 2489-2572 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 8 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Authors 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | | |
dc.subject.yso | verkostot | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | luonnontieteet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | tiede | |
dc.subject.yso | tietotekniikka | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.subject.yso | koulutusorganisaatiot | |
dc.subject.yso | verkostoituminen | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5570 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p84 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6227 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2240 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5462 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6334 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2339 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p541 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20000 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3160 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Universities | en |
jyx.fundingprogram | Yliopistot | fi |
dc.type.okm | B1 | |