Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPaakkari, Leena
dc.contributor.authorKoljonen, Eveliina
dc.date.accessioned2023-06-16T07:09:43Z
dc.date.available2023-06-16T07:09:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87864
dc.description.abstractOpettajien työstressi ja alanvaihtoaikomukset ovat lisääntyneet. Työn hallinnan ja työn vaatimusten tiedetään vaikuttavan stressin kokemiseen, mutta niiden yhteyttä koettuun terveyteen ei ole opettajilla juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajien työn hallinta ja työn vaatimukset ovat muuttuneet vuosina 2014, 2016 ja 2018 sekä miten eri taustatekijät selittävät muutosta ajassa. Lisäksi selvitettiin miten työn hallinta ja työn vaatimukset ovat yhteydessä toisiinsa eri vuosina. Lopuksi tarkasteltiin miten työn hallinta ja työn vaatimukset ovat yhteydessä koettuun terveyteen. Karasekin työn vaatimus-hallinta -mallin mukaan työn vaatimusten ja työn hallinnan suhde toisiinsa vaikuttaa yksilön psyykkiseen kuormittuneisuuteen työssä. Jos työn vaatimuksia on paljon ja työn hallintaa vähän, voi se aiheuttaa erilaisia terveysongelmia. Koettu terveys on yksilön oma arvio omasta terveyden tilastaan ja sen on todettu ennustavan kuolleisuutta, laitoshoitoon päätymistä ja terveyspalvelujen käyttöä. Tutkimusaineistona oli Kunta10 -tutkimuksen kyselyaineisto vuosilta 2014, 2016 ja 2018. Kaikkiin kyselyihin vastanneita luokan- ja aineenopettajia oli 4677. Tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 28.0 -ohjelmalla toistomittausten varianssianalyysia sekä binääristä logistista regressioanalyysia hyödyntäen. Tulosten mukaan opettajien kokema työn hallinta vähentyi ja työn vaatimukset lisääntyivät vuodesta 2014 vuoteen 2018. Naiset kokivat työn hallinnan paremmaksi, mutta työn vaatimuksia olevan enemmän kuin miehet. Yli 60-vuotiaat kokivat työn vaatimukset vähäisemmäksi kuin nuoremmat opettajat. Luokanopettajat kokivat työn vaatimuksia olevan enemmän kuin aineenopettajat. Hyväksi koettu terveys oli yleisempää niillä opettajilla, ketkä kokivat työn hallinnan paremmaksi ja työn vaatimukset vähäisemmäksi. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella vähentynyt työn hallinta ja lisääntyneet vaatimukset voisivat osittain selittää opettajien lisääntynyttä stressiä. Tuloksissa näkynee vuoden 2016 opetussuunnitelman käyttöönotto sekä opetusryhmien heterogeenisuuden yleistyminen, sillä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on nelinkertaistunut vuosien 2000–2020 välillä. Opettajien työnkuvan päivittäminen ja selkeyttäminen voisivat auttaa karsimaan työn vaatimuksia sekä lisäämään opettajien työn hallintaa, mitkä voisivat tukea myös heidän terveyttään.fi
dc.description.abstractTeachers’ work stress and turnover intentions have increased. We already know that job control and job demand influence stress but their relation to self-rated health hasn’t hardly been studied. The aim of this study was to investigate changes in teachers’ job demands and job control between 2014, 2016 and 2018, as well as how different background factors explain these changes over time. This study also aimed to investigate how job control and job demands are related to each other in different years. In addition, the study examined how job demands and job control are related to self-rated health. According to Karasek’s Job Demand-Control Model the relationship between job demands and job control affects an individual’s psychological strain at work. If there are high job demands and low job control, it can cause different health problems. Self-rated health is individual’s own assessment about their health status, and it has been found to predict mortality, institutional care and the use of health services. The data for this study is Kunta10 survey from 2014, 2016 and 2018. A total of 4677 class and subject teachers responded to all the questionnaires. Results were analyzed by using IBM SPSS Statistics 28.0 software, using repeated measures analysis of variance and binary logistic regression analysis. The results showed that teachers perceived job control decreased and job demands increased from 2014 to 2018. Women perceived better job control and more job demands than men. Over 60 years old teachers perceived fewer job demands than younger teachers. Class teachers perceived more job demands than subject teachers. Good self-rated health was more common among teachers who perceived better job control and fewer job demands. According to the results of this study decreased job control and increased job demands could partially explain the increased stress among teachers. The results may also reflect the newest curriculum which was put into operation in 2016 and heterogeneity of teaching groups because students with special needs has quadruple between 2000 and 2020. Upgrading and clarifying teachers’ job descriptions could help to reduce job demands and increase job control, which could also support their health.en
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyön vaatimukset
dc.subject.othertyön hallinta
dc.titleTrenditutkimus opettajien työn vaatimuksista, työn hallinnasta sekä niiden yhteydestä koettuun terveyteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306163919
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysokoettu terveys
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail
Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright