Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPääjoki, Tarja
dc.contributor.authorHasselblatt, Helena
dc.date.accessioned2023-06-13T08:37:08Z
dc.date.available2023-06-13T08:37:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87691
dc.description.abstractKulttuurikasvatussuunnitelma tukee peruskoulujen opetussuunnitelmaa ja tarjoaa oppilaille mahdollisuuden tutustua monipuolisesti kulttuuriin ja taiteeseen omassa kunnassa. Vierailut erilaisissa kunnan kulttuuri- ja taidelaitoksissa tai taidetoimijoiden vierailut koululla ovat osa taiteiden ja kulttuurin tasa-arvoista saavutettavuutta ja taiteissa ja kulttuurissa oppimista edistävä toimintamuoto. Millaisesta työntekemisestä on kyse, kun ammattilaiset toteuttavat kulttuurikasvatussuunnitelmassa peruskoululaisille taiteen ja kulttuurinpalveluja? Minkälaista yhteistyö on Porvoon kulttuurikasvatussuunnitelmassa? Mitkä ovat yhteistyön pullonkaulat ja haasteet? Tässä tutkielmassani kuvaan koulujen ja kunnallisten taidetoimijoiden välistä yhteistyötä kulttuurikasvatussuunnitelmassa. Tarkoituksena on kehittää Porvoon suomenkielisissä peruskouluissa tehtävää kulttuurikasvatusta. Keskityn työssäni erityisesti kulttuurikasvatussuunnitelman haasteisiin ja teen kehittämistoimenpide-ehdotuksia. Työni taustalla on oletus moniammatillisesta yhteistyöstä, joka mahdollistaa kulttuurikasvatussuunnitelmaan liittyvän taidevierailun toiminnan kehittämisen taideoppimisen näkökulmasta kouluissa, joka ei onnistu ilman toimialat ylittävää yhteistyötä. Tutkielmassani on laadullinen kehittämistutkimuksellinen ote. Työn empiirinen aineisto muodostuu tutkimuskyselystä, yhdeksästä tutkimushaastattelusta ja kulttuurikasvatussuunnitelman ammattilaisten välisen yhteistyökokouksen havainnoinnista. Aineiston analyysi etenee sisällönanalyysin mukaisesti. Yhteistyötä ja sen haasteita tarkastellaan kolmella eri tasolla: 1. organisatorisella ja ammatillisella, 2. käytännön ja 3. käsitteellisellä tasolla. Kulttuurikasvatussuunnitelmassa toimivien ammattilaisten kokemusten mukaan yhteistyö tapahtui pistemäisesti yhden toimialan sisällä. Yhteistyön puuttuminen koulujen kanssa oli tutkielman merkittävin tulos. Tämän vuoksi tulokset esitetään yhteistyössä ilmenevien haasteiden ja pullonkaulojen muodossa. Ammattilaisten kokemusten mukaan yhteistyön pullonkaulat ja haasteet liittyivät organisatorisella ja ammatillisella tasolla: 1. suunnitteluun, 2. rakenteisiin, 3. poliittiseen päätöksentekoon, 4. seurantaan ja laaduntarkkailuun ja 5. resursseihin. Käytännön tasolla haasteet ja pullonkaulat liittyivät: 1. viestintään, 2. resursseihin, 3. suunnitteluun ja 4. sisältöihin. Käsitteellisellä tasolla kulttuurikasvatusta ei ymmärretty. Lisäksi lastenkulttuurin arvostukseen tai sen puuttumiseen liittyvät kysymykset nousivat esille.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkulttuurikasvatussuunnitelma
dc.subject.othertaideoppiminen
dc.titleKoulujen ja taidetoimijoiden yhteistyö kulttuurikasvatussuunnitelmassa : kehittämiskohteena Porvoon suomenkieliset peruskoulut
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306133759
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysomonialainen yhteistyö
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysokulttuurikasvatus
dc.subject.ysokulttuurilaitokset
dc.subject.ysokulttuuritoiminta
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright