dc.contributor.advisor | Martin, Anne | |
dc.contributor.advisor | Kostiainen, Emma | |
dc.contributor.author | Infusino, Laura | |
dc.contributor.author | Pentti, Janina | |
dc.date.accessioned | 2023-06-13T05:39:51Z | |
dc.date.available | 2023-06-13T05:39:51Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87665 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luokanopettajien kertomukset ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisista kokemuksista luokanopettajien ammatillinen kehittyminen ja ammatillinen identiteetti työuran aikana on muodostunut.
Tutkimuksen aineisto koostui sähköpostitse kerätyistä vapaamuotoisista luokanopettajien tarinoista (N=8). Narratiivisessa analyysissä hyödynnettiin tarinatyyppejä, joiden mukaan tulokset muodostettiin. Lopuksi tulosten pohjalta
luotiin kaksi fiktiivistä, keskenään erilaista tyyppitarinaa.
Tutkimuksen tulokset tiivistettiin kolmeen tarinatyyppiin, joita ovat käännekohdat, sosiaalinen verkosto sekä työkokemus.
Tutkimuksen perusteella
luokanopettajat kokevat ammatillisen kehittymisen kannalta merkittäviksi tekijöiksi omassa ja työelämässä tapahtuneet muutokset, sosiaaliset vuorovaikutustilanteet ja kertyneen työkokemuksen. Vaikka tutkimuksen otos
on pieni ja ammatillinen kehittyminen hyvin subjektiivinen prosessi, voidaan tutkimushenkilöiden kautta nähdä kapeahko läpileikkaus siihen, millaisista tekijöistä suomalaisen luokanopettajan kehittyminen työssään muodostuu. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | tyyppitarinat | |
dc.title | Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306133733 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | narratiivinen tutkimus | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |