Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMikkonen, Tommi
dc.contributor.advisorSarrala, Tuisku
dc.contributor.authorLassila, Siiri
dc.date.accessioned2023-06-12T07:02:04Z
dc.date.available2023-06-12T07:02:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87640
dc.description.abstractYksityisyyden käsitteen ja sen välillä, miten yksityisyys toteutetaan ohjelmistoissa, on kuilu. Ohjelmistokehittäjät pitävät yksityisyyttä usein toissijaisena huolenaiheena, eikä heillä ole tarvittavaa tietoa rakentaakseen ohjelmistoja kunnolla yksityisyyden näkökulmasta. Tuisku Sarralan kehittämä Privacy is not dead!-pelin tavoitteena on opettaa insinööreille tarvittavia työkaluja yksityisyysajattelunsa kehittämiseen. Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkittiin työkalun ensimmäiseen kokeilukierrokseen osallistuneiden ohjelmistosuunnittelijoiden kokemuksia. Osallistujat pelasivat joko koko peliä tai kontrolliversiota. Tämän tutkielman tulokset paljastivat parannuskohteita pelissä ja että lumeryhmä piti peliä pelattavampana ja hyödyllisempänä kuin toinen ryhmä. Lisätutkimusta tarvitaan, jotta saadaan kokonaisvaltainen käsitys pelin arvosta opetusvälineenä ja käytännöllisenä työkaluna.fi
dc.description.abstractThere exists a gap between privacy as a concept and how privacy is executed in software. Software engineers often consider privacy a secondary concern and they do not have the necessary knowledge to properly build software with privacy in mind. Privacy is not dead!-game developed by Tuisku Sarrala aims to teach engineers needed mental tools to develop their privacy thinking. This thesis investigated the experiences of the software engineering students that participated in the first trial of the game. The students either played the experimental game or a control version. The results from this trial uncovered areas of improvement and that the control group actually found the game more playable and useful than the experimental-game group. Further research is needed to get a holistic view of the game’s value as an educational and practical tool.en
dc.format.extent55
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.titleConsidering privacy : an analysis of players’ experiences of a serious privacy game for software engineers
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306123708
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoyksityisyys
dc.subject.ysoyksilönsuoja
dc.subject.ysoohjelmistotuotanto
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysohyötypelit
dc.subject.ysoprivacy
dc.subject.ysoprotection of privacy
dc.subject.ysosoftware engineering
dc.subject.ysogamification
dc.subject.ysoeducational games
dc.subject.ysoserious games
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright