dc.contributor.advisor | Mikkonen, Tommi | |
dc.contributor.advisor | Sarrala, Tuisku | |
dc.contributor.author | Lassila, Siiri | |
dc.date.accessioned | 2023-06-12T07:02:04Z | |
dc.date.available | 2023-06-12T07:02:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87640 | |
dc.description.abstract | Yksityisyyden käsitteen ja sen välillä, miten yksityisyys toteutetaan ohjelmistoissa, on kuilu. Ohjelmistokehittäjät pitävät yksityisyyttä usein toissijaisena huolenaiheena, eikä heillä ole tarvittavaa tietoa rakentaakseen ohjelmistoja kunnolla yksityisyyden näkökulmasta. Tuisku Sarralan kehittämä Privacy is not dead!-pelin tavoitteena on opettaa insinööreille tarvittavia työkaluja yksityisyysajattelunsa kehittämiseen. Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkittiin työkalun ensimmäiseen kokeilukierrokseen osallistuneiden ohjelmistosuunnittelijoiden kokemuksia. Osallistujat pelasivat joko koko peliä tai kontrolliversiota. Tämän tutkielman tulokset paljastivat parannuskohteita pelissä ja että lumeryhmä piti peliä pelattavampana ja hyödyllisempänä kuin toinen ryhmä. Lisätutkimusta tarvitaan, jotta saadaan kokonaisvaltainen käsitys pelin arvosta opetusvälineenä ja käytännöllisenä työkaluna. | fi |
dc.description.abstract | There exists a gap between privacy as a concept and how privacy is executed in software. Software engineers often consider privacy a secondary concern and they do not have the necessary knowledge to properly build software with privacy in mind. Privacy is not dead!-game developed by Tuisku Sarrala aims to teach engineers needed mental tools to develop their privacy thinking. This thesis investigated the experiences of the software engineering students that participated in the first trial of the game. The students either played the experimental game or a control version. The results from this trial uncovered areas of improvement and that the control group actually found the game more playable and useful than the experimental-game group. Further research is needed to get a holistic view of the game’s value as an educational and practical tool. | en |
dc.format.extent | 55 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Considering privacy : an analysis of players’ experiences of a serious privacy game for software engineers | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306123708 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | yksityisyys | |
dc.subject.yso | yksilönsuoja | |
dc.subject.yso | ohjelmistotuotanto | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | hyötypelit | |
dc.subject.yso | privacy | |
dc.subject.yso | protection of privacy | |
dc.subject.yso | software engineering | |
dc.subject.yso | gamification | |
dc.subject.yso | educational games | |
dc.subject.yso | serious games | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |