Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNärhi, Vesa
dc.contributor.authorHuhdanpää, Neea
dc.date.accessioned2023-06-12T06:27:20Z
dc.date.available2023-06-12T06:27:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87626
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko luokkien sisällä varianssia kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarvioissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia yhteyksiä luokkatason tekijöillä on luokan sisäiseen varianssiin. Tutkimusaineisto koostui 4770 alakoulun 2.–6. luokkalaisen oppilaan kouluhyvinvointi- ja työrauha -kyselyiden vastauksista sekä oppilaiden ja opettajien taustatiedoista. Oppilaskyselyiden luokan sisäistä varianssia tutkittiin hyödyntäen ryhmän sisäistä yksimielisyyttä kuvaavia rWG(J)-indeksiä sekä ADM(J)-indeksiä. Luokkatason tekijöiden yhteyttä luokan sisäiseen varianssiin tutkittiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tutkimuksessa kaikkien, kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarviointien osalta löytyi luokkia, joissa oppilaskyselyiden varianssi oli suuri. Luokkatason tekijöistä luokka-astella, oppilaiden sukupuolijakaumalla sekä tuen tarvitsijoiden osuudella oli yhteyksiä oppilasarvioiden luokan sisäisiin variansseihin. Tulokset osoittavat, että oppilaiden käsitykset ja kokemukset koulun sosiaalisista ja fyysisistä ympäristöistä voivat erota toisistaan merkittävästi jopa saman luokan sisällä. Oppilaskyselyiden luokkatasolle aggregoitujen tulosten lisäksi olisi hyödyllistä selvittää luokkien sisäisiä, oppilaiden välisiä eroja ja niitä aiheuttavia tekijöitä, jotta ne osattaisiin huomioida opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisympäristöihin liittyvissä kysymyksissä.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherluokan sisäinen varianssi
dc.subject.otheroppilaskyselyt
dc.titleLuokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306123694
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright